Kaikki
ruumiillisin aistein koettava katoaa, vain mitä sielu kokee, on pysyvää. Jos
sielussa on synnin hätä ja ihminen siirtyy ajasta iäisyyteen siinä tilassa, hän
jää ikuiseen hätään ja vielä paljon huonompaan tilaan, kuin täällä ajassa. Jos
synnit ovat anteeksi ja todellinen rauha, ilo, vapaus Pyhässä Hengessä on
sielussa, sielu pääsee ikuisesti olemaan tässä tilassa ja vielä paljon paremmassa.
Kun sielun ympärille puetaan ylösnousemusruumis, ovat siinä uudet aistit ja
jäsenet. Edessä on sitä mitä ei ole silmä nähnyt, eikä korva kuullut, eikä
ajatukseen astunut.
Kaikki näkyväinen
on katoavaista, mutta näkymätön iankaikkista. Tavoitelkaamme ikuisia aarteita
katoavaisten ajallisten aarteiden ja arvojen sijaan. Kuitenkin tämän ajan tässä maailmassa tehkäämme ennen kaikkea
sen eteen, että mahdollisimman moni pelastuisi ikuiseen, kestävään autuuteen.
Kohtuullisesti tehkäämme sen eteen mitä ajallisesti tarvitsemme ja
lähimmäisemme tarvitsevat.
Ihminen joka
pitää vain aistillisista asioista, eikä välitä sielunsa autuudesta, on todella
mieletön, sillä kaikki aistillinen katoaa, kun ihminen siirtyy ajasta
ikuisuuteen.
Ihmiset ovat
työn, tekemisten ja harrastusten vieminä, eivät välitä sielunsa autuudesta,
vaikka lähtö ajasta iäisyyteen voi tapahtua millä hetkellä hyvänsä. Kaikki
ajallinen katoaa, mitä hyödyttää liiallinen touhuaminen ajallisten asioiden
parissa.
Sitten on
ihmisiä, jotka tyytyvät väärän hengellisyyden tuomaan rauhaan ja kokemuksiin,
jotka myös eivät tuo turvaa, kun tulee lähtö ajasta iäisyyteen. Pahalla
hengellä on voima saada tuntemaan ja kokemaan, että ihmisellä on rauha ja ei
mitään hätää. Ja että hänellä olisi synnit anteeksi, vaikka onkin syvä
paatumuksen rauha. Myös aistillisten himojen nautinnoissa ihminen, voi mennä
harhaonnen tilaan ja syvään paatumuksen rauhaan.
Ihmiset ovat
niin voimakkaasti kiedotut ja antaneet itsensä kietoa sielunvihollisen hengen
valtaan, että ihminen tyytyy tilaansa, vaikka sielu on helvettiin menossa.
Syntiinlankeemuksen turmelema vanha osa pitää ja sitä kietoo monenlainen
syntielämä. Ihmiset aivan kasvavat paholaisen hengen kietomiksi, eikä heillä
ole tarvetta parannukseen. He tyytyvät siihen mitä saatana tuo ja palvovat
sitä. Saatana voi tulla niin hurskaana ja kiehtovana ja uskottelee, että mitä
se suo on niin hyvää, ettei siitä voi luopua. Ihmiset uskovat epäuskoisen
maailman, turmeltuneen luonnon ja Saatanan saarnan. Mutta eivät usko sitä mitä
Pyhä Henki opettaa. Moni tyytyy korvikkeeseen, tuntematta ja tietämättä mitään
Pyhän Hengen voimasta ja vaikutuksesta ja sen tuomasta rauhasta, tunnon
vapaudesta ja ilosta.
Maailmassa
on niin paljon hengellisyyksien saastaa ja aistillisuuden saastaa, että ihmiset
aivan taipuvat ja alistuvat niiden alle ja vietäviksi. Ihmisillä ei ole
itsessään voimaa niitä vastaan, ellei Pyhä Henki saa herättää johdattaa ihmistä
Jeesuksen omien luokse, joita on vain muutama enää maailmassa. Heillä on valta
ja voima Jumalalta Pyhän Hengen kautta välittää Jumalan anteeksiantamus
saarnaviran avulla. Jumala vanhurskauttaa ihmisen välimiehen Kristuksen
Jeesuksen kautta, Jeesus on Pyhän Hengen kautta omissaan maailman loppuun asti.
Uskova ihminen, jolla on Jeesuksen antama Pyhän Hengen valtuutus, voi antaa syntejä anteeksi, silloinkin se on Jumalan anteeksiantamus, ihminen ei siinä varsinaisesti anna syntejä anteeksi, kylläkin valtuutettuna, kun Jumalan antaa Jeesuksen omien
kautta synninpäästössä synnit anteeksi. Ihmisten välisiä syntejä, voivat ihmiset pyytää toisiltaan ja antaa toisilleen anteeksi. Mutta kun rikomme lähimmäistä vastaan, on sekin syntiä myös Jumalaa vastaan, joten siihenkin tarvitaan Jumalankin anteeksiantamusta. Ja kun ihminen saa synnit anteeksi,
Paha Henki lähtee sielusta ja Pyhä Henki tulee tilalle. Ja näin uudestisyntynyt
ihminen voi edelleen välittää Jumalan anteeksiantamusta muille evankeliumin,
jonka ydin on synninpäästö saarnassa.
Kun Herran
kirkkaus saa valaista ihmistä, niin kaikki omat ja väärät rakennelmat sortuvat.
Vaikka jumalattomuus, väärä vanhurskaus, paha maailma ja paholainen olisi
tehnyt kuinka voimakkaan siteen ja saanut vahvasti valtaansa, niin kaikki
murtuu ja sortuu. Niin kauan, kun ihmiselle ei ole tämä tapahtunut, niin
ihminen väittää, että hänen asiansa ovat jokseenkin kunnossa, vaikka hän olisi
menossa ikuisen helvetin vaivaa kohden. Maailmassa on lähes 8 miljardia
ihmistä, jotka menevät ikuista helvetin vaivaa kohden. Jotkut väärät profeetat
saarnaavat, että kaikki pääsevät taivaaseen, vaikka se on päinvastoin – lähes
kaikki tällä hetkellä maailmassa olevat ihmiset ovat menossa ikuista kadotusta
kohden. Tosin on satoja miljoonia pieniä lapsia, jotka vielä ovat Jeesuksen
omia, vaikka heitä ei olisi kastettukaan, koska he ovat vielä lapsen uskossa. Kasteen
puuttuminen ei kadota, mutta sen halveksiminen kadottaa. Epäuskoiset kadotetaan
Jumalan luota Perkeleen luokse ikuisesti. Vahva juopa erottaa Saatanan omat ja
Jumalan omat ikuisesti. Eikä siellä enää ole pääsyä puolelta toiselle, vaan
ihmisen olotila ja olosija on ikuisesti ja lopullisesti sinetöity.
Nyt on vielä
armon aika. Vielä on mahdollisuus vaihtaa puolta Pirun omasta Jumalan omaksi.
Sen vuoksi Jumala pitää pystyssä tätä luomakuntaa. Kun viimeinen valittu, jonka
Jumala näkee, on saanut syntinsä anteeksi, tulee hävitys tälle maailmalle ja
tulee viimeinen tuomio. Monet ihmiset pitävät näitä asioita satuna - kuinka
suuri on pimeys ja uskottomuus!
VAROITAN
KAIKKIA IHMISIÄ TULEVASTA. VIELÄ ON KUITENKIN ARMONAIKA VÄHÄN AIKAA. IHMINEN
ELÄÄ VAIN VÄHÄN AIKAA TÄSSÄ AJASSA JA JEESUS SANOI TULEVANSA PIAN TOISEN
KERRAN. KIIRUHDA AVOIMILLE ARMONLÄHTEILLE, OTTAMAAN VASTAAN PUHDISTUS
SYNNEISTÄSI, EPÄUSKOSTASI. JA LÄHDE SEURAAMAAN JEESUSTA JA HÄNEN OMIAAN OPISSA,
ELÄMÄSSÄ JA KÄRSIMISESSÄ.
MYÖS MINULLA
ITSELLÄNI ON VALVOMISEN PAIKKA. ELLEN OLE KUULIAINEN JUMALAN ÄÄNELLE, OMASSA
TUNNOSSANI, RAAMATUSSA JA JUMALAN ELÄVÄSSÄ SEURAKUNNASSA JA ELLEN PIDÄ USKOA JA
HYVÄÄ OMAA TUNTOA JOUDUN IKUISEEN VAIVAAN.
JUMALA,
JEESUS JA PYHÄ HENKI PELASTAVAT, KUN ET VASTUSTA NIITÄ, HALUAT VILPITTÖMÄSTI
ETSIÄ JA LÖYTÄÄ JUMALAN VATAKUNNAN JA OTTAA VASTAAN JEESUKSEN VALMISTAMAN
VANHURSKAUDEN. JUMALAN VALTAKUNTA ON TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ JUMALAN SYNNYTTÄMÄN USKON
OMAAVIEN JA SEN SÄILYTTÄNEIDEN KESKELLÄ.
Joh. 6:44 Ei taida kenkään
minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä, ja minä herätän
hänen viimeisenä päivänä.
Room. 2:4 Eli katsotko ylen hänen
hyvyytensä, kärsiväisyytensä ja pitkämielisyytensä rikkauden, ettet tiedä, että
Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: kirjoitettu on: ei ihminen elä ainoastaan leivästä, mutta jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: kirjoitettu on: ei ihminen elä ainoastaan leivästä, mutta jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
2. kirje Timoteukselle 3 1-5 Mutta sen sinun
pitää tietämän, että viimeisinä päivinä vaaralliset ajat lähenevät; Sillä ne
ihmiset, jotka itseänsä rakastavat, ahneet, kerskaajat, ylpeät, pilkkaajat,
vanhemmillensa tottelemattomat, kiittämättömät, jumalattomat, haluttomat,
sopimattomat, laittajat, irtaalliset, kiukkuiset, kateelliset, pettäjät,
tuimat, paisuneet, jotka enemmin hekumaa kuin Jumalaa rakastavat. Joilla on
jumalinen meno olevinansa, mutta sen voiman he kieltävät pois. Karta siis sen
kaltaisia.
Room. 1:16 Sillä en minä häpeä
Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itse kullekin uskovaiselle
autuudeksi. Ensin juutalaiselle, niin myös kreikkalaiselle.
Room. 15:19 Merkkien ja ihmeiden voimalla,
Jumalan Hengen väellä; niin että minä hamasta Jerusalemista ja niissä ympäri
Illyriaan asti olen kaikki Kristuksen evankeliumilla täyttänyt.
1. Tess. 1:5 Että meidän evankeliumi on teidän
tykönänne ollut, ei ainoastansa
puheessa, vaan myös voimassa
ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa
tiedossa; niin kuin te tiedätte, minkä kaltaiset me teidän tykönänne teidän
tähtenne olimme.
2. Tim. 1:8-11 Sen tähden älä
häpeä meidän Herran Jeesuksen Kristuksen todistusta eikä minua, joka hänen
vankinsa olen; vaan ole osallinen evankeliumin vaivassa, Jumalan voiman
jälkeen, Joka meitä on autuaaksi tehnyt ja pyhällä kutsumisella kutsunut, ei
meidän töidemme perästä, vaan aivoituksensa ja armonsa jälkeen, joka meille Kristuksessa
Jeesuksessa ennen iankaikkisia aikoja annettu on, Mutta nyt meidän Vapahtajamme
Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta julistettu, joka kuoleman otti pois ja
elämän ja kuolemattomuuden toi evankeliumin kautta valkeuteen, Johonka minä olen pantu saarnaajaksi
ja apostoliksi ja pakanain opettajaksi.
Ap. t. 20:24 Mutta en minä siitä
lukua pidä, enkä tottele paljon hengestäni: että minä juoksuni päättäisin
ilolla ja sen viran, jonka minä olen Herralta Jeesukselta saanut,
todistaakseni evankeliumia Jumalan armosta.
ON PALJON SAARNAAJIA MAAILMASSA JOITA JUMALA EI OLE LÄHETTÄNYT. HE SANOVAT
USKOVANSA JEESUKSEEN, MUTTA OMASTA VOIMASTA TAI EKSYTTÄVÄN HURMAHENGEN VOIMASTA.
Hes. 13:6 Heidän näkynsä on tyhjä, ja heidän ennustuksensa on valhe; he
sanovat: Herra on sen sanonut, vaikka ei Herra ole heitä lähettänyt; ja ahkeroivat
pitääksensä sanansa vahvana.
Matt. 24:23 Silloin jos joku teille
sanoisi: katso, tässä on Kristus taikka siellä! älkää uskoko.
Mark. 13:21 Ja silloin, jos joku sanoo
teille: katso, tässä on Kristus, taikka: katso, siellä; niin
älkää uskoko.
AINA VAAN LAINSÄÄDÄNNÖLLÄ TEHDÄÄN HELPOMMAKSI SYNNISSÄ ELÄMINEN JA TEKEMINEN ESIM.: ALKOHOLIN SAATAVUUS, VÄÄRÄT HOMO-LESBOAVIOLIITOT, AVOLIITTO, PYHÄTYÖT, RASKAUDEN EHKÄISY, ABORTIT, AVIOEROT JNE. JA NIITÄ TUKEVAT VIELÄ MONET ITSEÄÄN USKOVINA PITÄVÄT, HUMANISMIN JA TASA-ARVON NIMISSÄ OHI SELVÄN JUMALAN TAHDON JA SANAN. MAMMONA, HEKUMA JA KATOAVA AJALLINEN ON TÄRKEÄMPI KUIN SIELUN PELASTUS.
IHMISET OVAT VAHVASTI PAATUNEET JA ELÄVÄT HERÄÄMÄTTÖMINÄ SURUTTOMUUDESSA. RAUHA, RAUHA, EI MITÄÄN HÄTÄÄ.
Ef. 5:18 1992
käännös: ”Älkää juopuko viinistä
(tai viinasta, oluesta jne.), sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa
Hengen täyttää itsenne. 1776 käännös: ”Ja älkää juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaa täytetyt
Pyhällä Hengellä.” [Sananl. 20:1; Jes. 5:11,12]
Luuk. 16:10 Joka vähemmässä on uskollinen, se on myös paljossa uskollinen, ja joka
vähemmässä on väärä, se
on myös paljossa petollinen.”
Harmaalla alueella olevakin on mustaa ja pimeää hengellisesti.
TÄMÄ ON VAKAVA ASIA, TOIVON VIELÄ PARANNUKSEN ARMOA EKSYNEILLE!
Teologit joutuvat
tutustumaan erilaisiin hengellisyyksiin. Mutta kuten keinotekoisesti saman näköiseksikin
tehdyssä siemenessä ei ole elämää, vaan se vaatii aina elävän edeltäjän
alkulähteen. Samoin on Jumalan elävän evankeliumin ja sanan laita. Elämä ei
virtaa ilman yhteyttä puuhun, Kristukseen ja Hänen elävän seurakuntaansa. Kuten
Martti Lutherkin sanoi, että jos tahdot löytää Kristuksen, on ensin löydettävä
Hänen seurakuntansa. Se on vailla ryhmittymiä ja jakautumisia samassa mielessä
ja käsityksessä jne. Ihmiset odottavat, että Jumalan seurakunta on vailla
virheitä ja jos jokin hengellisyys näyttää päälle päin oikein hurskaalta,
siihen uskotaan enemmän kuin virheillä ja vioilla peitettyihin Jeesuksen omiin tänäkin
päivänä.
ON PALJON SAARNAAJIA MAAILMASSA
JOITA JUMALA EI OLE LÄHETTÄNYT. HE SANOVAT USKOVANSA JEESUKSEEN, MUTTA OMASTA
VOIMASTA TAI EKSYTTÄVÄN HURMAHENGEN VOIMASTA.
Hes. 13:6 Heidän näkynsä on tyhjä, ja heidän
ennustuksensa on valhe; he sanovat: Herra on sen sanonut, vaikka ei Herra
ole heitä lähettänyt; ja ahkeroivat
pitääksensä sanansa vahvana.
Matt. 24:23
Silloin jos joku teille sanoisi: katso, tässä
on Kristus taikka siellä! älkää uskoko.
Mark. 13:21
Ja silloin, jos joku sanoo teille: katso, tässä
on Kristus, taikka: katso,
siellä; niin älkää uskoko.
2. Kor. 11:13-15
Sillä
sen kaltaiset väärät apostolit ja petolliset työntekijät teeskentelevät itsensä Kristuksen apostoleiksi. Ei myös ihmekään ole;
sillä itse saatana muuttaa itsensä
valkeuden enkeliksi. Ei siis se ole suuri, jos myös hänen palvelijansa
itsensä asettelevat niin kuin he
olisivat vanhurskauden saarnaajat, joiden loppu pitää oleman heidän
töittensä perään.
Jes. 4:1 Ja
seitsemän vaimoa tarttuvat
silloin yhteen mieheen, ja sanovat: me tahdomme itseämme elättää ja vaatettaa;
anna meitä ainoastaan sinun nimelläsi nimitettävän, että häväistyksemme
otettaisiin meiltä pois.
1. Joh. 4:1 Te rakkaimmat! älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, josko he Jumalasta ovat; sillä
monta väärää profeettaa on tullut maailmaan.
Dan. 9:18
Kallista korvasi, minun Jumalani ja kuule. Ja avaa silmäsi ja näe, kuinka me
hävitetyt olemme ja se kaupunki, joka sinun nimelläsi nimitetty on. Sillä emme
rukoile sinua meidän omassa vanhurskaudessamme, vaan sinun suuren
laupeutesi tähden.
Room. 10:3,
13-18 Sillä ei he ymmärrä Jumalan vanhurskautta, vaan pyytävät
omaa vanhurskauttansa vahvistaa, eikä ole Jumalan vanhurskaudelle
kuuliaiset: Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee
autuaaksi. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he
uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he
kuulevat ilman saarnaajaa? Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niin kuin
kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat,
niiden jotka hyvää julistavat. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille
kuuliaiset; sillä Jesaja sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme? Niin tulee
siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta. Mutta minä sanon: eikö he
sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja
heidän sanansa maailman ääriin.
1. Kor. 15:3
Sillä minä olen sen ensin teille
antanut, jonka minä myös saanut
olen, että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, raamatun mukaan
Gal. 1:8 Mutta ehkä me taikka joku enkeli taivaasta
saarnaisi teille toisin evankeliumia, kuin me olemme teille saarnanneet, se
olkoon kirottu!
3. Moos. 10:1 Ja
Aaronin pojat Nadab ja Abihu ottivat kumpikin suitsutusastiansa, ja panivat tulta
niihin, ja panivat suitsutusta sen päälle: ja kantoivat vierasta tulta
Herran eteen, jota ei hän heille ollut käskenyt.
4. Moos. 3:4 Mutta Nadab ja Abihu kuolivat Herran edessä,
koska he uhrasivat vierasta tulta Herran edessä Sinain korvessa,
ja ei ollut heillä poikia; mutta Eleatsar ja Itamar tekivät papin virkaa isänsä
Aaronin edessä.
4. Moos. 26:61 Ja
Nadab ja Abihu kuolivat, koska he uhrasivat vierasta tulta Herran
edessä.
IHMISTEN AJATUSTEN MUOKKAAMA USKONTO,
EI PYHÄN HENGEN MUKAAN
Ap. t. 17:29
Koska me siis Jumalan sukua olemme, niin ei meidän pidä luuleman, että Jumala
on kullan eli hopean eli kiven
kaltaisen kuvan kaltainen, joka ihmisen
taidon ja ajatuksen jälkeen on kaivettu.
Mark. 12:10
Ettekö te ole lukeneet tätä kirjoitusta: jonka kiven rakentajat
hylkäsivät, se on tullut nurkkakiveksi.
Jes. 28:16 Sen tähden sanoo Herra, Herra: katso, minä lasken Siioniin perustuskiven,
koetellun kiven, kalliin
kulmakiven, joka hyvin on perustettu: joka uskoo, ei hänen pidä peljästymän.
Ps. 115:4 Vaan heidän
epäjumalansa ovat hopea ja kulta, ihmisten
käsillä tehdyt.
Ap. t. 17:25
Eikä häntä ihmisten käsillä palvella,
niin kuin hän jotakin tarvitsisi; sillä hän itse antaa jokaiselle elämän ja
hengen sekä kaikki.
Kol. 2:23 Nämä
omatekoista hurskautta,
nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät
viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain
ihmisen ylpeyttä.
Saarn. 7:16
Älä ole liian hurskas äläkä esiinny ylen
viisaana: miksi tekisit elämäsi autioksi?
JOS ME KESKITYMME VAIN HENGELLISIIN ASIOIHIN JA JÄTÄMME AJALLISET ASIAT,
EMMEKÖ OLE YLEN HURSKAITA?
JEESUS SANOI OMILLENSA:
Ilm. 3:11 Katso, minä tulen pian: pidä mitä sinulla
on, ettei kenkään sinun kruunuasi
ottaisi.
Ilm. 3:3 Niin
ajattele siis, kuinka sinä saanut ja kuullut olet, ja pidä se, ja tee parannus.
Ellet sinä siis valvo, niin minä tulen sinun päällesi niin kuin varas, ja et
sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
1. Tim. 4:1-3
Mutta Henki sanoo selkeästi, että
viimeisillä ajoilla muutamat luopuvat
uskosta ja ottavat vaarin
viettelevistä hengistä ja perkeleiden opetuksista, niiden kautta, jotka
ulkokultaisuudessa valheenpuhujat ovat, joiden omatunto on poltinraudalla
merkitty, ja kieltävät naimasta ja ottamasta ruokaa, jonka Jumala loi
uskollisille kiitoksella nautittavaksi ja niille, jotka totuuden ymmärtäneet
ovat. ESIM. KATOLISEN KIRKON SELIPAATTI.
1. Kor. 5:6
Ei ole teidän kerskauksenne hyvä: ettekö te tiedä, että vähä hapatus kaiken taikinan hapattaa?
Gal. 5:9 Vähä hapatus kaiken taikinan hapattaa.
Luuk. 16:10
Joka vähemmässä on uskollinen, se on myös paljossa uskollinen, ja joka vähemmässä on väärä, se on myös paljossa petollinen.
Matt. 7:15 Mutta kavahtakaa teitänne vääristä profeetoista,
jotka teidän tykönne lammasten
vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.
EMME VOI SÄÄSTÄÄ PARHAITA PALOJA VÄÄRISTÄ HENGELLISYYKSISTÄ, VAAN NE PITÄÄ
JUMALAN SANALLA TAPPAA, OSOITTAA, ETTÄ HE OVAT HENGELLISESTI KUOLLEITA.
13 Kuin
Samuel tuli Saulin tykö, sanoi Saul hänelle: siunattu ole sinä Herralta; minä olen täyttänyt Herran sanan.
14 Samuel
vastasi: mikä siis on tämä lammasten määkinä minun korvissani ja karjan
ammuminen, jonka minä kuulen?
15 Saul
sanoi: Amalekilaisilta ovat he ne tuoneet; sillä kansa säästi parhaita lampaista ja karjasta, Herran sinun Jumalasi uhrin
tähden; ne muut olemme me hävittäneet.
16 Mutta
Samuel sanoi Saulille: salli, että minä sanon sinulle, mitä Herra on puhunut
minun kanssani tänä yönä. Hän sanoi hänelle: puhu!
17 Samuel
sanoi: eikö se näin ole? Kuin sinä olit vähäinen sinun silmäisi edessä, tulit
sinä Israelin sukukuntain pääksi, ja Herra voiteli sinun Israelin kuninkaaksi.
18 Ja Herra
lähetti sinun matkaan ja sanoi: mene ja tapa ne syntiset Amalekilaiset ja sodi
heitä vastaan, niin kauan, että hukutat heidät.
19 Miksi et
kuullut Herran ääntä? mutta annoit itsesi saaliin puoleen ja teit pahoin Herran
silmäin edessä?
20 Niin
sanoi Saul Samuelille: minä olen kuitenkin kuullut Herran äänen ja olen
vaeltanut sitä tietä, kuin Herra minun lähetti: minä olen tuonut tänne Agagin
Amalekilaisten kuninkaan ja surmannut Amalekilaiset.
21 Mutta
väki on ottanut saaliista, lampaita ja karjaa: ne parhaat kirotuista,
uhrataksensa Gilgalissa Herralle sinun Jumalallesi.
22 Mutta
Samuel sanoi: kelpaako Herralle paremmin polttouhri ja uhri, kuin että sinä
kuulisit Herran äänen? Katso,
kuuliaisuus on parempi kuin uhri, ja totella parempi kuin oinasten lihavuus.
23 Sillä
tottelemattomuus on noituuden synti, ja vastahakoisuus on taikuus ja epäjumalan
palvelus: että siis olet hyljännyt Herran sanan, on hän sinun myös hyljännyt,
ettei sinun silleen pidä kuninkaana oleman.
24 Niin
sanoi Saul Samuelille: minä olen syntiä tehnyt rikkoessani Herran käskyn ja
sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän äänensä.
25 Anna siis
nyt minulle tämä synti anteeksi, ja palaja minun kanssani, että minä
kumartaisin ja rukoilisin Herraa.
26 Samuel
sanoi Saulille: en minä palaja sinun kanssasi; sillä sinä olet hyljännyt Herran sanan, ja Herra on myös sinun
hyljännyt, niin ettei sinun pidä oleman Israelin kuninkaana.
Jer. 2:13 Sillä
minun kansani tekee kahtalaisen synnin: minun, joka olen elävän veden lähde, he
hylkäävät, ja kaivavat
itsellensä kaivoja, kelvottomia kaivoja, joissa ei vesi pysy.
IHMINEN EIKÄ JUMALA, IHMINEN JUMALAN
SIJAAN, OMA TEKO JUMALAN TEON SIJAAN, IHMISTEN MIELIPIDE JUMALAN TAHDON SIJAAN
Ilm. 13:18 Tässä on viisaus. Jolla on ymmärrys,
laskekaan pedon luvun; sillä se on ihmisen luku, ja hänen lukunsa on kuusisataa
kuusikymmentä ja kuusi.
ILMAN PYHÄN HENGEN ÖLJYÄ USKO ON
KUOLLUT. SEKÄ LIHAN ETTÄ HENGEN SAASTA KUOLETTAA JA KADOTTAA PYHÄN HENGEN.
Matt. 25:1-5 Mutta viisi heistä oli taitavaa, ja viisi tyhmää.
Silloin pitää taivaan valtakunta
oleman kymmenen neitseen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja menivät ulos
ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli taitavaa, ja viisi tyhmää. ottivat
lamppunsa, ja ei ottaneet öljyä myötänsä; Mutta taitavat ottivat öljyä
astioihinsa, ynnä lamppunsa kanssa. Kuin ylkä viipyi, tulivat he kaikki uneliaiksi ja makasivat.
1. Joh. 2:19
He ovat meistä lähteneet, mutta ei he
olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat
meidän kanssamme pysyneet: mutta
että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.
KIRJOITUKSIA KESKUSTELUISSA IHMISTEN KANSSA ESILLE TULLEISIIN ASIOIHIN
Tuhlaajapoika
koki Jumalan suun antoa, mutta vasta sitten, kun palvelijat pukivat hänen yllensä
Kristuksen vanhurskauden vaatteet, sai hän syntinsä anteeksi. Näin on voinut
olla myös lestadiolaisen herätysliikkeen alkuaikoina, jolloin Pyhä Henki ei
ollut vielä saapuvilla. Vasta sitten kun Jumalan suun antoa kokeneet olivat
saaneet vastaanottaa synninpäästön ennen uskoneilta, jolla oli Pyhä Henki, he
saivat syntinsä aneeksi ja tulivat liitetyksi Jumalan elävään seurakuntaan. Jos
heillä jäi vain suun antoon, he saattoivat olla susina lammasten vaatteissa
aiheuttamassa eriseuroja ja hajaannuksia, näin oletan. On niinkin, että oli saanut kuulla jo elävän evankeliumin ja se alkoi tuottaa hedelmää ja valaista raamatunkin kautta ja yksinäisyydessä ja evankeliumin uskomisen käsitti täydellisemmin vasta myöhemmin, vaikka ei heti vastaanottohetkellä ja Jumala saattoi vahvistaa uskoa näyilläkin.
Voihan
ihminen vilpittömästi tehdä väärin ja olla väärässä, kuten Paavalikin Sauluksena
ollessaan vainosi Jeesuksen seuraajia. Samoin tänä päivänä voi olla monissa
hengellisyyksissä vilpittömästi sillä tavalla uskovia, että he ovat oikeassa
ennekuin Jumala ottaa kiinni ja herättää näkemään väärän tilan.
Uskovien ja
uskontojen määrä ei todista, että ne olisi oikeita tai vääriä. Olihan Nooan
päivinäkin vain 8 uskovaista arkissa. Ja raamattu ilmentää monessa kohden,
ettei oikein uskovia ole välttämättä paljon, vaikka sanotaan että niiden luku
on kuin taivaalla tähdet. Ja vaikka luku olisi kuin meren hiekka, he kuitenkin
epäuskossa ja väärässä vanhurskaudessa hukkuvat. Meressä on enemmän
hiekkajyväsiä kuin nykyiset yli 7 miljardia ihmistä. Ihmisen järki, joka pitää ottaa vangiksi uskon
asioissa, sotii uskoa vastaan, että näinkö vähän niitä pelastuvia on.
Jos pitäisi
käydä maailman useat kymmenet tuhannet eri uskonnot ja ideologiat läpi ja
selvittää mikä on oikea usko, siinä menisi valtavasti aikaa. Mutta kun Jumala
herättää ihmisen ja johdattaa ihmisten, joilla on Pyhä Henki luo ja joilta voi
saada synnit anteeksi, niin se on kokonaan Jumalan työ alusta loppuun saakka. Ihmisen
ei pidä vain vastustaa sitä. Tätini näki unessa epäuskoisena ollessaan henkilöt,
joilta hän sai synninpäästön. Itse olen kokenut
sen, että Jumala otti nuoruudessa kovasti kiinni, Jeesus kolkutti, Pyhä Henki
kehotti omassa tunnossa menemään uskovaisen äidin luo pyytämään syntejä
anteeksi, tekemään parannusta. Se oli niin selvä kokemus, ei mikään
mielenhäiriö, että minulle on selviö, miten ja vain miten saa synnit anteeksi
ja pääsee uskomaan, kun epäuskosta tekee parannuksen. Olisihan sydämessäni
oleva kolkutus voinut kehottaa, että usko vain Jeesukseen, mutta näin ei
tapahtunut. ”Tee parannus, tee parannus” hakkasi sydämessä ja minä sain
voimankin lähteä menemään äitini luo. Mutta sillä kertaa jäi vielä parannus
tekemättä, sielunvihollinen sanoi ja oma vanha osani: ”Älä vielä tee
parannusta, mitä ne muut sanovat”. Ja rukoilin Jumalaa, että en minä vielä. Myöhemmin
vasta otin synninpäästön vastaan, mutta kovat epäilykset ja koettelemukset
seurasivat, koska olin viivytellyt parannuksen tekoa. Siis uskoon tulemiseen tarvitaan ennen uskonut
Pyhän Hengen omaava, joka julistaa sen evankeliumin, sillä usko tulee kuulosta.
Kuuroille se viestitetään viittomakielellä. Tästä en halua enää väitellä, sillä
Jumala on näin siis ilmoittanut minulle, miten synnit saadaan anteeksi. Sitä paitsi
raamattukin selvästi osoittaa sen niin monessa kohdassa.
Elävä usko
on kulkenut monella eri nimellä maan päällä vuosituhansien aikana. Alussa on
niissä voinut olla Pyhä Henki, mutta aikojen kuluessa usko on kuollut, on
tullut eriseuroja ja kynttilänjalka on siirtynyt johonkin toisen nimiseen joukkoon.
Alkuseurakunnassa nimitettiin kristityiksi, sitten on alussa ollut
katolisuudenkin piirissä elävää uskoa jne. Tämän hetken tilanteessa ei ole tullut vastaan
maailmassa muita uskonryhmiä, joilla olisi sama oppi, uskonymmärrys ja Pyhä Henki kuin vanhoillislestadiolaisuudessa, tosin meidänkin joukossa voi olla kuolleita kaloja ilman Pyhää Henkeä. Ja itse kullakin
on valvomapaikka, että pysyy elävänä, säilyttää uskon ja hyvän oman tunnon. Se
vaatii kuuliaisuutta Jumalan äänelle, raamatun sanalle ja mitä Pyhä Henki
seurakunnalle sanoo.
Maailmassa
on paljon pieniä lapsia, joilla on Pyhä Henki, jos he ovat säilyneet lapsenuskossa. On esimerkki siitä, että henkilö oli uskonut lapsen saarnasta epäuskoisena synnit anteeksi, mutta sitten henkilö halusi vahvistaa sen aikuisilta uskovaisilta. Jos Pyhä Henki sitten johdattaa korjaamaan asioita, tuomaan niitä valkeuteen, niin lapsi ei ymmärrä kaikkia aikuisten syntejä, niin tulee valita sellainen Pyhän Hengen omaava rippi-isä tai -äiti, jolle puhuu uskon esteeksi tulevat nimelliset asiat ja saa synninpäästön heiltä. Jos on ollut eriseurassa tai väärässä vanhurskaudessa, Pyhä Henki johtaa tekemään julkisessa ripissä parannuksen Jumalan seurakunnan edessä ja lähtemään pois väärästä laumasta. Samoin Pyhä Henki ohjaa luopumaan maailman rakkauden synneistä. Jos rippi-isällä tai -ädillä on hoitamattomana tunnolla samanlainen syvä lankeemus, niin tulee etsiä kolmas, jolla sellaista ei ole tunnolla ainakaan hoitamattomana ja saada siltä synninpäästö. Pyhä Henki vastaa rauhalla kun parannuksen teko on ollut oikealta paikalta kaltaisenaan ei parempana eikä huonompana ja on saanut synninpäästön Pyhän Hengen omaavalta uskovalta, jolla ei ole ollut tunnolla hoitamattomana sellaisia syntejä, jotka antaisivat epävireän kaiun torvesta. Syntisokeahan ei voi toista syntisokeaa taluttaa, vaan he samaan kuoppaan lankeavat, tarvitaan siis kolmatta, joka on Pyhän Hengen valaisema taluttamaan. Pitää ottaa malka ensin omasta silmästä ja sitten toisen silmästä. Pappien piti Vanhan testamentin esikuvissakin ensin itse puhdistautua, että voivat palvella muita.
Myös kehitysvammaiset, jotka ovat lapsen tasolla ovat lapsen uskossa pelastuvia. Pienenä lapsena kuolleet ovat pelastuneet ja lapsen uskossa säilyneet. Kun langenneille Aatamille ja Eevalle syntyi lapsi, oli sillä Pyhä Henki ja heidän suun kautta ovat he voineet saada synnit anteeksi, eikä välttämättä silloinkaan suoraan taivaasta, tosin perisyntiin lankeaminen ei lastakaan kadota, onko niin että Aatamille ja Eevallekin perisyntiin lankeamisen pystyi Jumala antamaan suoraan taivaasta anteeksi? Ensimmäisellä kerralla Jumala saarnasi suoraan evankeliumin langenneille Aatamille ja Eevalle, mutta sitten alettiin saarnata Herran nimestä uskovien ihmisten huulilta, se on jo raamatun alkulehdille kirjoitettu. Jumala on asettanut saarnaviran uskoville ihmisille, eikä Jumala suoraan taivaasta anna syntejä anteeksi, tosin jokapäiväisiä heikkouksia jo uskossa oleva saa etulahjana uskoa anteeksi, koska ei voi koko ajan olla rinnalla henkilöä jolta pyytäisi synninpäästöä esim. ajatuksen lentoihinkin. Uskoava on kuitenkin koko ajan syntinen ja samalla vanhurskas, vaikka hän ei eläkään synneissä, eikä hänellä ole raskaita syntejä tunnolla.
Myös kehitysvammaiset, jotka ovat lapsen tasolla ovat lapsen uskossa pelastuvia. Pienenä lapsena kuolleet ovat pelastuneet ja lapsen uskossa säilyneet. Kun langenneille Aatamille ja Eevalle syntyi lapsi, oli sillä Pyhä Henki ja heidän suun kautta ovat he voineet saada synnit anteeksi, eikä välttämättä silloinkaan suoraan taivaasta, tosin perisyntiin lankeaminen ei lastakaan kadota, onko niin että Aatamille ja Eevallekin perisyntiin lankeamisen pystyi Jumala antamaan suoraan taivaasta anteeksi? Ensimmäisellä kerralla Jumala saarnasi suoraan evankeliumin langenneille Aatamille ja Eevalle, mutta sitten alettiin saarnata Herran nimestä uskovien ihmisten huulilta, se on jo raamatun alkulehdille kirjoitettu. Jumala on asettanut saarnaviran uskoville ihmisille, eikä Jumala suoraan taivaasta anna syntejä anteeksi, tosin jokapäiväisiä heikkouksia jo uskossa oleva saa etulahjana uskoa anteeksi, koska ei voi koko ajan olla rinnalla henkilöä jolta pyytäisi synninpäästöä esim. ajatuksen lentoihinkin. Uskoava on kuitenkin koko ajan syntinen ja samalla vanhurskas, vaikka hän ei eläkään synneissä, eikä hänellä ole raskaita syntejä tunnolla.
Kirkkoisä
Augustinukselle pienet lapset sanoivat (heillä oli Pyhä Henki), että hän lukisi
raamattua ja siitä Augustinus käsitti ainakin Jumalan armon esimakua, Jumalan
suun antoa. Augustinuksella oli uskovainen
äiti, luultavasti häneltä Augustinus sai synninpäästön kuulla ja ottaa vastaan
jossakin muodossa ja muiltakin sen ajan eläviltä kristityiltä. Augustinuksen kirjoituksista ilmenee, että avainten valta, syntien päästö oli käytössä Jumalan seurakunnalla silloinkin. Augustinuskin on siitä päässyt oletettavasti osalliseksi ja tullut liitetyksi Jumalan elävään seurakuntaan. Augustinus on sanonut, että jos
hän opettaa vastoin raamattua, niin älkää uskoko.
Paljon on
kirkkohistoriallisia kysymyksiä, joita minä en tunne, en ole teologi, enkä
puhuja.
Voidaan
väitellä kuu (omatekoinen lakihenkisyys, ilman Pyhää Henkeä saarnattu evankeliumi, synninpäästö) auringoksi ja aurinko (evankeliumiin kuuluvat neuvon, nuhteen ja opetuksen sanat) kuuksi, mutta Jumalan
ilmoitus on totuus, Jumalan sana on totuus. Pyhä Henki johtaa kaikkeen totuuteen.
Armo ja totuus. Totuus tekee vapaaksi.Mitä kohtaa ei raamatusta ymmärrä, voi nostaa hattua. Me ymmärrämme puolittain ja profeteeraamme puolittain. Jumala antaa kyllä sen verran ymmärrystä, kun on tarpeellista sielun pelastumiseksi.
Vielä
muutama poiminta raamatusta toivosta:
Room. 5:5 Mutta toivo ei anna häpeään tulla, että Jumalan rakkaus on
vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka meille annettu on.
Room. 8:24 Sillä me olemme toivossa vapahdetut. Mutta jos toivo
näkyy, niin ei se ole toivo; sillä kuinka joku taitaa toivoa jota
hän näkee?
Room. 15:4 Sillä mitä ennen kirjoitettu on, se on meille opiksi kirjoitettu, että
meillä kärsivällisyyden ja raamattujen lohdutuksen kautta toivo olisi.
Room. 15:13 Mutta toivon Jumala
täyttäköön teitä kaikella riemulla ja rauhalla uskossa, että teillä Pyhän
Hengen voiman kautta yltäkylläinen toivo olisi.
1. Kor. 13:13 Mutta nyt pysyvät
usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; vaan rakkaus on suurin niistä.
1. Kor. 15:19 Jos meillä
ainoastaan tässä elämässä on toivo Kristuksen päälle, niin me olemme
viheliäisemmät kaikkia muita ihmisiä.
2. Kor. 3:12 Että meillä siis
sen kaltainen toivo on, niin me puhumme rohkeasti,
Ef. 1:18 Ja valaisisi teidän
ymmärryksenne silmät, että te tietäisitte, minkä hänen kutsumisensa toivo
on ja mikä hänen kunniansa perimisen rikkaus on hänen pyhissänsä,
Kol. 1:27 Joille Jumala tahtoi sen
julistaa, mikä tämän salaisuuden kunniallinen rikkaus pakanain seassa on, joka
on Kristus teissä, kunnian toivo,
1. Piet. 1:21 Jotka hänen
kauttansa uskotte Jumalan päälle, joka hänen kuolleista herätti ja hänelle
kunnian antoi, että teillä olisi usko ja toivo Jumalan päälle.
1. Joh. 3:3 Ja jokainen, jolla tämä toivo on hänen
tykönsä, puhdistaa itsensä, niin kuin hänkin puhdas on.
Vielä
tarkoituksesta muutama poiminta raamatusta 1992
Gal. 2:4 Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan,
millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet.
Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. [Ap. t. 15:24]
Gal. 3:19 Mikä sitten on lain tarkoitus? Se säädettiin perästäpäin
osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski. Lain
luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. [Room. 4:15, Room. 5:20; Hepr. 2:2]
Fil. 1:18-19 Mutta ei sillä väliä! Minä
iloitsen siitäkin, kunhan Kristusta vain kaikin tavoin julistetaan, oli tarkoitus
vilpitön tai ei. Minulla on vastedeskin aihetta iloita, sillä tiedän, että teidän rukoustenne tähden ja Jeesuksen Kristuksen
Hengen avulla tämä kaikki kääntyy parhaakseni.
KYLLÄHÄN KIRKOSSAKIN
LUETAAN RAAMATTUA, ONHAN SE RAAMATUN SANAN ESILLÄPIDON VUOKSI HYVÄ ASIA. SE PALVELEE TIETOA JUMALAN SANASTA. MUTTA
TIETO EI PELKÄSTÄÄN PELASTA.
Fil. 2:13 Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette
niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa. [Joh. 15:5; 2. Kor. 3:5; Hepr. 13:21]
1. Tim. 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä
käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. [Room. 7:12]
1. Tim. 2:6 Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta,
todistukseksi Jumalan tarkoituksesta, kun oikea aika oli tullut. [Mark. 10:45+]
2. Tim. 2:21 Siitä, joka
puhdistaa itsensä kaikesta tuollaisesta, tulee arvokkaaseen käyttöön sopiva
astia, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen ja kaikkiin hyviin tarkoituksiin
käyttökelpoinen. [2. Tim. 3:17]
Hepr. 9:25 Hänen tarkoituksenaan ei myöskään ole antaa uhriaan
toistuvasti, niin kuin tavallinen ylipappi kerran vuodessa vie kaikkein pyhimpään
verta, joka ei ole hänen omaansa.
Jaak. 4:3 Ja vaikka pyydätte, te ette saa, koska pyydätte väärässä tarkoituksessa,
kuluttaaksenne kaiken mielihaluissanne. [Job 27:8-10; Jes. 1:15]
JATKOKESKUSTELUA
Vaikka
kuinka käyttäisi rippiä, mutta jos rippi-isällä ei ole Pyhää Henkeä, ei saa
rauhaa. Jumalan valtakunnasta julistetaan evankeliumissa, synninpäästössä
kerralla epäusko ja kaikki synnit anteeksi. Rippi on armoetu, se tulee Hengen
hedelmänä. En tarkoita siis synninpäästöä vain ripissä julistettavana, vaan
yleisenä evankeliumina, jota julistetaan seiniäkin myöten. Ja jos Jumala antaa,
sen saa uskoa pyytämättäkin sitä omalle kohdalleen. Itse kyllä koen, että minun
tarvitsee ajoittain pyytää sitä omalle kohdalleni ja tarvittaessa käytän
rippiäkin. Väärä rippioppi ei tuo rauhaa. Jos väärästä rippiopista on
selvinnyt, voi sekin jo sinänsä huojentaa, vaikka ei olisi päässytkään vielä
oikeaan uskoon. Ja yleensä käsittäminen, ettei se ole teoista ja ansioista, vaan
armosta, voi huojentaa. Mutta todellisen täydellisen vapautuksen tekee vain
uskovan, jolla on Pyhä Henki julistama evankeliumi: ”Usko kaikki syntisi anteeksi
Jeesuksen nimessä ja veressä” ja kun Jumala vaikuttaa sen, että jaksaa sen
todella uskoa rauhaan, tunnon vapauteen ja iloon asti.
Jos uskomme
Jeesukseen, uskomme kaikkiin Hänen sanoihinsa, pidämme Hänen sanansa mm:
”Ottakaa Pyhä Henki, joiden synnit te anteeksi annatte niille ne ovat
taivaassakin anteeksi annetut ja joilta te ne pidätätte, hän ei saa syntejään
anteeksi”.
Rukoilla voi
syntejä anteeksi, mutta eihän rukous ole vielä vastaus. Daavidillekin tuli
vastaus, kun Naatan tuli puhuttelemaan ja julisti synninpäästön, kun Daavid
tunsi tilansa. Joka on uskomassa, saanut jo parannuksen armon, niin Jumala
antaa etulahjanakin syntejä anteeksi, jokapäiväisiä heikkouksia. Koska ei voi
olla niin, että uskova joka minuutti ja tunti olisi pyytämässä synninpäästöä
omalle kohdalleen. Raamatun mukaan synti aina tarttuu. Jolla seurakunta ei ole
äitinä maan päällä, sillä ei ole Jumala isänä taivaassa. Isä meidän rukous on
tarkoitettu ennen kaikkea Jumalan lapsille.
Olen kuullut
paljon uskoontulo-kertomuksia. Mutta niissä ei olla kaikissa tultu oikeaan
elävään Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamaan uskoon, vaan eksytyksen hengen
vaikuttamaan uskoon, väärään rauhaan. Raamatussa on ennustettu, että ihmisillä
on rauha, rauha, ei mitään hätää. On siis mahdollista saada väärä rauha, joka
ei ole Jumalan rauhaa. Että on saanut rauhan, ei vielä todista onko sellainen
rauha, joka kestää tuomiopäivänäkin. Kun pimeys on vahva, se voi olla niin
vahva, että siihen voi nojata. Vaikka saisi jonkinlaisia tuntemisiakin kokea,
sekään ei todista vielä, että on oikein uskomassa ja asiat ovat kunnossa. Usko
ei ole tuntemisissa.
Samantapaisia
itsevarmoja kertomuksia olen kuullut monen eri hengellisyyden edustajan
kertovan. Usko tuntuu olevan niin vahva, ettei siinä edes ole epäilyksiä. Minua
tämä ei vakuuta yhtään. Minä en voi, sillä tavalla niin kuin kerrot, saada
rauhaa tunnolleni, kun synnit painavat, tiedän ja tunnen sen omasta
kokemuksestani. Jos alkaisin opettaa niin kuin monet väärät hengellisyydet opettavat,
minulta menisi rauha, omatuntoni tulisi levottomaksi, sekin on Pyhän Hengen
työtä. Kirkkaassa armoauringon paisteessa ja Pyhän Hengen valossa kirkastuu
kaikki väärä vääräksi. Puhuminen on hopeaa, mutta vaikenemine on kultaa. Minkä Jumala sulkee, sitä ei yksikään avaa,
mutta minkä Jumala avaa, sitä ei yksikään sulje. Kun ei aikanaan ota rakkautta
totuuteen, niin Jumala voi sallia väkevän eksytyksen hengen tulla, niin että
valheen uskoo. Siis on mahdollista uskoa valhe raamatunkin mukaan. En voi
mitään kuin sanoa: voi, voi, voi. Vain Jumala voi tehdä tämän eteen jotakin ja
ihminen voi vastustaa Jumalan tahtoa kuolemaansa ja maailma loppuun saakka.
Lopetan keskusteluni asiasta tähän. Minä tiedän, että näistä asioista
voitaisiin väitellä maailman loppuun saakka. Minulla on kokemuksia henkilöistä,
jotka pitävät kantansa tiukasti, vaikka kuinka paljon ja mitä heille puhuisi.
Jos puhuttelu ei mitään auta, sitä on turha jatkaa. Jumalan sen pitää avata,
minä en voi sitä tehdä. Ja kun Jumala avaa sitä ei kukaan voi sulkea.
Kaikki
istutus mikä ei ole Jumalan istuttamaa pitää juurinen revittämän pois. Ihmisen
pitäisi löytää itsensä kokonansa synnin spitaalisena, ettei ole tervettä
paikkaa. Tunnustaa että on kulkenut vääriä ja vahingollisia teitä ja autuuden
tietä ei ole tuntenut. Paavalikin hylkäsi kaiken sen entisen väärän
vanhurskauden roskana. Hengellisesti rikkaan pitäisi luopua, myydä kaikki
väärästä hengellisestä rikkaudesta. Samoin maailman rakkauteen, kunniaan,
tavaraan, hekumaan, mammonaan kiintynyt pitäisi luopua sydämestään kaikesta
mikä menee edelle uskon ja hyvän omantunnon, mihin sydän on kiintynyt niin
paljon, että se estää uskomisen. On luovuttava kaikesta
epäjumalanpalveluksesta, väärästä vanhurskaudesta. Epäusko, joka on suurin
synti pitäisi saada anteeksi ja sen mukana kaikki muutkin synnit. Pitäisi
nöyrtyä ja nöyryyttää itsensä Jumalan väkevän evankeliumin käsivarren alle
ottamaan vastaan kuin lapsi lahja Jumalan valtakunnasta tarjottu lahja, Jumalan
valtakunnan evankeliumi kaikkien syntien anteeksi saamiseksi,
uudestisyntymiseksi. Uutta Pyhän Hengen viiniä ei voi laittaa vanhoihin
leileihin. Yhtä vaikeaa kuin kamelin on mennä neulan silmästä läpi, on rikkaan
päästä Jumalan valtakuntaan. Rikas nuorukainenkin lähti murheellisena pois.
Niin on tänäkin päivänä väärässä hengellisyydessä ja eriseurassa oleva on
vaikea luopua hengellisestä rikkaudestaan, se näyttää niin hyvältä ja
hurskaalta.
Tämän hetken
tilanteessa ei ole tullut vastaan maailmassa muita uskonryhmiä, joilla olisi
sama oppi, uskonymmärrys ja Pyhä Henki kuin vanhoillislestadiolaisuudessa,
tosin meidänkin joukossa voi olla kuolleita kaloja ilman Pyhää Henkeä. Pienillä
lapsillahan on Pyhä Henki kaikissa kansoissa. Pyhä Henki voi herättää missä
vain ja kenet vain mutta Pyhä Henki ei asu kuin hengellisesti kuolettavista
synneistä puhdistettujen uskovien sydämessä. Synninpäästön julistaminen ja
yleensä saarnavirka on Pyhän Hengen virka. Julistajalla täytyy olla Pyhä Henki
sydämessä. Pyhän Hengen tuli sytytetään Jumalan palvelijoiden välityksellä
vastaanottajiin. Jumala ei iske salaman tavoin suoraan taivaasta sitä muuten kuin
herättämällä kylläkin ihmisen. Jumalan pelastusjärjestys on se, että palvelijat
pukevat Kristuksen vanhurskauden vaatteen tuhlaajalapsen päälle. Jeesus toimii
omiensa kautta, omissaan, seurakunnassaan. Pää Kristus on noussut ylös
taivaaseen, mutta Jeesus on Pyhän hengen kautta maailman loppuun asti omiensa
kanssa.
JUMALA ON
SALANNUT ITSENSÄ USEILTA
Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.
SIELUN
PELASTUMINEN PITÄSI OLLA KORKEIN TARKOITUS JA KUN PYHÄ HENKI PÄÄSEE SYDÄMEEN
NIIN ON ELÄVÄ TOIVO PELASTUMISESTA.
SEURAAVA VOI TUNTUA KOVALTA PUHEELTA, MINULLA ON SUORASUKAINEN TYYLI
Kaikki
istutus mikä ei ole Jumalan istuttamaa pitää juurinen revittämän pois. Ihmisen
pitäisi löytää itsensä kokonansa synnin spitaalisena, ettei ole tervettä
paikkaa. Tunnustaa että on kulkenut vääriä ja vahingollisia teitä ja autuuden
tietä ei ole tuntenut. Paavalikin hylkäsi kaiken sen entisen väärän
vanhurskauden roskana. Hengellisesti rikkaan pitäisi luopua, myydä kaikki
väärästä hengellisestä rikkaudesta. Samoin maailman rakkauteen, kunniaan, tavaraan,
hekumaan, mammonaan kiintynyt pitäisi luopua sydämestään kaikesta mikä menee
edelle uskon ja hyvän omantunnon, mihin sydän on kiintynyt niin paljon, että se
estää uskomisen. On luovuttava kaikesta epäjumalanpalveluksesta, väärästä
vanhurskaudesta.
Epäusko, joka on suurin synti pitäisi saada anteeksi ja sen mukana kaikki muutkin synnit. Pitäisi nöyrtyä ja nöyryyttää itsensä Jumalan väkevän evankeliumin käsivarren alle ottamaan vastaan kuin lapsi lahja Jumalan valtakunnasta tarjottu lahja, Jumalan valtakunnan evankeliumi kaikkien syntien anteeksi saamiseksi, uudestisyntymiseksi. Uutta Pyhän Hengen viiniä ei voi laittaa vanhoihin leileihin. Yhtä vaikeaa kuin kamelin on mennä neulan silmästä läpi, on rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Rikas nuorukainenkin lähti murheellisena pois. Niin on tänäkin päivänä väärässä hengellisyydessä ja eriseurassa olevan on vaikea luopua hengellisestä rikkaudestaan, se näyttää niin hyvältä ja hurskaalta.
Epäusko, joka on suurin synti pitäisi saada anteeksi ja sen mukana kaikki muutkin synnit. Pitäisi nöyrtyä ja nöyryyttää itsensä Jumalan väkevän evankeliumin käsivarren alle ottamaan vastaan kuin lapsi lahja Jumalan valtakunnasta tarjottu lahja, Jumalan valtakunnan evankeliumi kaikkien syntien anteeksi saamiseksi, uudestisyntymiseksi. Uutta Pyhän Hengen viiniä ei voi laittaa vanhoihin leileihin. Yhtä vaikeaa kuin kamelin on mennä neulan silmästä läpi, on rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Rikas nuorukainenkin lähti murheellisena pois. Niin on tänäkin päivänä väärässä hengellisyydessä ja eriseurassa olevan on vaikea luopua hengellisestä rikkaudestaan, se näyttää niin hyvältä ja hurskaalta.
Olisi se
niin onnellista, kun kaikki ihmiset pääsisivät todelliseen, kestävään rauhaan,
vanhurskauteen, vapauteen ja iloon Pyhässä Hengessä. Jumalan tahto on, että
kaikki ihmiset pelastuisivat, ettei yksikään hukkuisi. Jumala vaikuttaisi ihmisissä
sekä tahdon että tekemisen, mutta sielunvihollinen, ihmisen turmeltunut luonto
ja epäuskoinen maailma vastustavat sitä. Jumalan lapsen tehtävä on
hengellisillä sota-aseilla taistella, että itse säilyisi uskomassa ja voisi voittaa
epäuskossa ja väärässä vanhurskaudessa olevia sieluja Jumalan omiksi sielun
vihollisen vallan alta, syntien orjuudesta, ihmisen orjuudesta. Turha on
ihmisten potkia tutkainta vastaan.
Ps. 2:2 Maan kuninkaat hankitsevat itseänsä, ja päämiehet keskenänsä neuvoa
pitävät Herraa ja hänen voideltuansa
vastaan.
Ps. 20:6 Nyt minä tunnen Herran voideltuansa
auttavan, ja häntä kuulevan pyhästä taivaastansa: hänen oikea kätensä auttaa
voimallisesti.
Ps. 28:8 Herra on heidän väkevyytensä; hän on väkevä, joka voideltuansa auttaa.
Kun on
saanut syntien anteeksi saamisen Pyhässä Hengessä Jumalan elävästä
seurakunnasta, Kristuksen kirkosta julistettuna ja Jumala on siinä lahjoittanut
uskon, ei tarvitse lähteä hakemaan sitä mistään muusta joukosta. Siltä jolta
puuttuu tämä Pyhän Hengen vakuutus sydämestä, omasta tunnosta, etsii ja etsii
sieltä ja täältä löytämättä rauhaa, ennen kuin löytää sen oikean piskuisen
Jeesuksen lauman, jonka kanssa Jeesus on tänä päivänä. Hapuilu sinne ja tänne
osoittaa, että ihmisellä ei ole vielä rauhaa Jumalassa. Ihminen ei aina myönnä
sitä, mutta alitajunnassaan kuitenkin voi tuntea ajoittain, että on menossa
kadotukseen. Joka on saanut todellisen rauhan, sen ei tarvitse alkaa edes
väittelemään, kuin vain siinä tarkoituksessa, että voi rohkaista terveellä
opetuksella ja kumota vastaan sanojien väitteet.
Tit. 1:9 Hänen
on pidettävä kiinni oppimme mukaisesta, luotettavasta sanasta, niin että hän
kykenee myös rohkaisemaan toisia terveellä opetuksella ja kumoamaan
vastustajien väitteet.
Myös joka on
rauhaton, se yrittää saada tukea muilta väärille käsityksilleen. Jos on niin
sokea, että näkee selvästikin väärissä hengellisyyksissä olevan oikeaa uskoa,
on todella pimeydessä ja sokea.
Minä uskon, että vain
vanhoillislestadiolaisuudessa on tällä hetkellä oikea raamatunmukainen usko ja
Pyhä Henki. Mistään muusta hengellisyydestä en ole saanut enkä saa rauhaa.
Mihin vain maailmassa oleviin hengellisyyksin tutustuu, kaikki lisäävät tai
poistavat jotakin raamatusta. Ainoastaan vl-liikkeessä uskotaan koko raamatun
mukaan. Myös Pyhä Henki on osoittanut ja ilmoittanut oikean joukon, miksi
sotisin Pyhää Henkeä vastaan.
Ap. t. 7:51 Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämestä ja korvista!
te olette aina Pyhää Henkeä vastaan, niin kuin teidän
isänne, niin myös tekin.
Matt. 12:32 Ja kuka ikänä sanoo jonkun sanan
Ihmisen Poikaa vastaan, se hänelle anteeksi annetaan; mutta joka sanoo jotakin
Pyhää Henkeä vastaan, ei sitä hänelle anteeksi anneta, ei tässä eikä
tulevaisessa maailmassa.
PYHÄN HENGEN SAARNAVIRKA
Joh. 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat,
jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
2. Kor. 3:6 Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa
pitämään, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, vaan Henki
tekee eläväksi.
Kun evankeliumin saarnaajalla
itsellään on Pyhä Henki hoidetussa omassatunnossa, torvesta ei lähde
epävireinen kaiku ja tämän puhtaan evankeliumin uskominen todella vaikuttaa sen
uskojassa oikeat hedelmät. Hedelmistä puu tunnetaan. Myös ei ole Jumalan elävän
sanan vika, jos vastaanottajan kylvömaa on kivikkoinen, pääsee kasvamaan
ohdakkeita, sitä ei ole Jumala päässyt muokkaamaan ja valmistamaan sanan
kylvölle. Jos sana ei pääse juurtumaan niin kasvusto kuolee. Myös jos linnut
nokkivat sanan pois sydämestä, silloinkaan se ei tuota hedelmää.
Jos evankeliumi, synninpäästö otetaan
pahuuden peittona, evankeliumin siunauksesta huolimatta sama syntielämä jatkuu,
ei tule oikeaa hedelmää.
Jos ajattelee että tekee syntiä, että
voinhan minä sitten tehdä parannuksen, on se väärä mieli. Jumala ei saata
antaakaan enää mahdollisuutta parannukseen.
Ja jos totista parannusta ei tapahdu ja synneistä luopumista voi tulla 7
pahempaa henkeä.
Jos vain yleisellä siunauksella
puhdistetaan ja Pyhä henki neuvoo tulemaan valkeuteen ripissä ja korjaamaan
muutenkin asioita ja ei ole Pyhälle Hengelle kuuliainen, tulee uutta syntiä.
Siis jos Jumala antaa kilvoituksen matkaa parannuksen teon jälkeen, jolloin
kerralla on julistettu kaikki synnit anteeksi, eikä ole kuuliainen mitä Pyhä
Henki sen jälkeen kehottaa, niin parannus ei kanna oikeita hedelmiä.
Vika ei siis ole Pyhän Hengen
saarnavirassa, josta raamatunkin mukaan on pidettävä kiinni, vaan edellä
mainituissa asioissa. Ei auta, vaikka samoin sanoin kuin Jumalan seurakunnassa
julistetaan syntejä anteeksi, jos julistajalta itseltään puuttuu Pyhä Henki.
Sana ei siis pyhitä, se on kuollutta kirjainta, ei vaikuta kuin vain tiedolla,
mutta pelkkä tieto ja totena pitäminen ei pelasta.
Seuraavat
raamatun kohdat osoittavat, että saarnavirka on Pyhän Hengen virka, jos et sitä
usko, olet ottanut pois jotakin Jumalan sanasta.
Johannes 20
19 Samana päivänä, viikon
ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä
he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi:
"Rauha teille!" [Matt. 28:16-20; Mark. 16:14-20; Luuk. 24:36-53; Ap. t. 1:1-14 : Matt. 18:20+ | 1. Kor. 15:5]
20 Tämän sanottuaan hän näytti heille
kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha
teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh.
17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä
kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi,
hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa
syntejään anteeksi." [Matt. 16:19+]
2. Kor. 4:1-2 Sen tähden, että meillä senkaltainen virka
on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu, vaan vältämme salaiset häpeät ja emme vaella
kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme
totuuden ja itseämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan
edessä osoitamme.
5. Moos. 4:2 Ei
teidän pidä mitään lisäämän siihen sanaan minkä minä teille käsken, eikä
pidä myös teidän mitään siitä ottaman pois, kätkeäksenne Herran teidän
Jumalanne käskyjä, jotka minä teille käsken.
5. Moos. 12:32 Kaikki mitä minä käsken teille, pitää teidän
pitämän, tehdäksenne sen jälkeen: ei teidän pidä siihen mitään lisäämän,
eikä myös siitä mitään vähentämän
Joh. 14:23 Jesus vastasi ja sanoi hänelle: joka minua
rakastaa, se pitää minun sanani; ja minun Isäni rakastaa häntä,
ja me tulemme hänen tykönsä, ja asumme hänen tykönänsä.
1. Joh. 2:5 Mutta joka hänen sanansa pitää,
totisesti on Jumalan rakkaus hänessä täydellinen. Siitä me tiedämme, että me
hänessä olemme.
Ilm. 22:18-19 Mutta minä
todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanoja kuuleva on: jos joku
lisää näihin, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka tässä
kirjassa kirjoitetut ovat. Ja
jos joku tämän kirjan profetian sanoista ottaa pois, niin
Jumala ottaa pois hänen osansa elämän kirjasta, ja
pyhästä kaupungista, ja niistä, mitkä tässä kirjassa kirjoitetut ovat.
Kun evankeliumista puuttuu Pyhän
Hengen voima, aletaan turvautumaan lakiin ojennusnuorana, vastoin raamatun
opetusta. Voit lukea Paavalin roomalaiskirjeen kokonaisuudessaan.
Matt. 13:21 Mutta ei ole hänellä juurta itsessänsä, vaan
ajan pysyy: kuin siis vaiva eli vaino tulee sanan tähden, niin
hän kohta pahenee.
1. Piet. 1:23 Niin kuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei
katoavaisesta, vaan katoamattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta,
joka iankaikkisesti pysyy.
1. Piet. 1:25 Mutta Herran sana pysyy
iankaikkisesti, ja se on se sana, joka teidän seassanne saarnattu on.
1. Joh. 2:14 Minä kirjoitin teille, isät; sillä te tunsitte
sen, joka alusta on. Minä kirjoitin teille, nuorukaiset; sillä te olette
väkevät, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette pahan
voittaneet.
AINA PITÄÄ RAAMATUSSA HUOMIOIDA SE, KENELLE
SANA ON SANOTTU.
Ilm. 1:6 Ja
teki meidät kuninkaiksi ja papeiksi
Jumalan ja Isänsä edessä: hänelle olkoon kunnia ja valta iankaikkisesta
iankaikkiseen, aamen!
Ilm. 5:10 Ja
olet meidät tehnyt meidän Jumalallemme kuninkaiksi ja papeiksi, ja me
saamme vallita maan päällä.
Joh. 7:37-38 Mutta viimeisenä suurena juhlapäivänä
seisoi Jesus ja huusi, sanoen: joka janoaa, se tulkoon minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo minun päälleni, niin kuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.
Jaak. 2:19-26 Sinä
uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja
vapisevat. Mutta
tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu,
kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi?
Näetkös, että usko on myös vaikuttanut hänen töissänsä, ja että usko on
töissä täydelliseksi tullut?
Ja se Raamattu on täytetty, joka sanoo: Abraham uskoi Jumalan, ja se
luettiin hänelle vanhurskaudeksi, ja hän kutsuttiin Jumalan ystäväksi.
Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei
ainoastansa uskosta. Sillä niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös
usko on ilman töitä kuollut.
Matt. 3:8, 10-11 Tehkäät
siis parannuksen soveliaita hedelmiä. Mutta jo myös on kirves pantu puiden juurelle: sen tähden jokainen puu,
joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja tuleen heitetään. Minä tosin
kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on
väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa
teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmiä ovat:
rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus,
puhtaus.
Luuk. 10:27 Ja hän vastasi ja sanoi: Sinun pitää rakastaa Herraa sinun Jumalaasi
kaikesta sinun sydämestäsi, ja kaikesta sinun sielustasi, ja kaikesta sinun
voimastasi, ja kaikesta sinun mieleltäsi; ja sinun lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Näitä kirjoittaessani ei ole ollut tarkoitus olla suuri (päinvastoin tunnen että olen vähäinen, olen ollut huono kilvoittelija ja uskoni on heikko, mutta Jumalan armosta olen se mikä olen nyt tällä hetkellä), vaan olen tehnyt sitä rakkaudesta oman ja lähimmäisten uskon vahvistukseksi, eksyneiden löytämiseksi, parannukseksi epäuskoisille ja väärävanhurskaille. Nykyaikana on mahdollisuus käyttää nettiä, vähäisetkin leiviskät on hyvä laittaa käyttöön, eikä kätkeä niitä.
Ääripäitä ei ole eikä keskellä olijoita
hengellisessä mielessä, vaan ihminen on joko kaidalla tai lavealla tiellä,
hengellisesti elävä tai hengellisesti kuollut.