12.8.2017

LUOMINEN

Olevaisuus

 Biblia 1776 tekstistä, muutama sana muutettu nykykielelle.

1. Moos. 1:1  Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
1. Moos. 1:21  Ja Jumala loi suuret valaskalat, ja kaikkinaiset liikkuvaiset eläimet, jotka vedet kuohuttivat yltä kyllä kunkin lajinsa jälkeen, ja kaikkinaiset siivelliset linnut, lajinsa jälkeen. Ja Jumala näki sen hyväksi.
1. Moos. 1:27  Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi: mieheksi ja vaimoksi loi hän heitä.
1. Moos. 2:3  Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen; että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa, jotka Jumala loi ja (täydellisesti) teki.
1. Moos. 5:1  Tämä on ihmisen sukukunnan kirja, siihen aikaan, koska Jumala loi ihmisen, ja teki hänen Jumalan muotoiseksi.
2. Moos. 4:11  Ja Herra sanoi hänelle: kuka on luonut ihmisen suun? Eli kuka on tehnyt mykän taikka kuuron, eli näkevän taikka sokean? Enkö minä Herra (ole niitä tehnyt)?
5. Moos. 4:32  Kysele entisiä aikoja, jotka ovat olleet sinun edelläsi, siitä päivästä, jona Jumala loi ihmisen maan päälle, ja yhdestä taivaan äärestä niin toiseen ääreen: jos ikänä niin suuri asia tapahtunut on, eli sen kaltaista on ikänä kuultu?
5. Moos. 32:6  Niinkö te Herralle maksatte, hullu ja tyhmä kansa? Eikö hän ole sinun Isäsi ja sinun Lunastajasi, joka sinun luonut ja valmistanut on?
5. Moos. 32:18  Kallion, joka sinun siitti, sinä hylkäsit, ja unhotit Jumalan, joka sinun loi.
Neh. 9:6  Sinä olet Herra yksinäsi, sinä olet luonut taivaat ja taivasten taivaat kaiken heidän sotaväkensä kanssa, maan ja kaikki, mitä sen päällä on, meret ja kaikki, mitä niissä on; ja sinä teet kaikki nämä eläväksi; ja taivaan sotajoukot kumartaen rukoilevat sinua.
Job 32:22  Sillä en minä tiedä (jos minä niin teen), että minun Luojani tempaa äkisti minun pois.
Job 35:10  Jotka ei sano: Kussa on Jumala, minun Luojani, joka yöllä tekee virret?
Job 36:3  Minä tuon minun ymmärrykseni kaukaa, ja osoitan, että minun Luojani on hurskas.
Ps. 51:10  Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.
Ps. 89:12  Pohjan ja etelän olet sinä luonut: Taabor ja Hermon kiittävät sinun nimeäsi.
Ps. 89:47  Muista, kuinka lyhyt minun elämäni on: miksi tahdoit kaikki ihmiset hukkaan luoda?
Ps. 94:9  Joka korvan on istuttanut, eikö hän kuule? eli joka silmän loi, eikö hän näe?
Ps. 95:6  Tulkaa, kumartakaamme ja polvillemme langetkaamme, ja maahan laskeutukaamme Herran meidän Luojamme eteen!
Ps. 102:18  Se pitää kirjoitettaman tulevaisille sukukunnille, ja se kansa, joka luodaan, pitää kiittämän Herraa.
Ps. 104:30  Sinä lähetät ulos henkesi, niin he luoduksi tulevat, ja sinä uudistat maan muodon.
Ps. 148:5  Heidän pitää Herran nimeä kiittämän; sillä hän käski, ja ne luoduksi tulivat.
Sananl. 8:26  Ei hän ollut vielä maata luonut, ja mitä sen päällä on, eikä maan piirin vuoria.
Sananl. 14:31  Joka köyhälle tekee väkivaltaa, hän laittaa hänen luojaansa; vaan joka armahtaa vaivaista, se kunnioittaa Jumalaa.
Sananl. 17:5  Joka köyhää syljeskelee, se häpäisee Luojaansa; ja joka iloitsee toisen vahingosta, ei pääse rankaisematta.
Saarn. 7:14  Ole iloinen hyvinä päivinä, ja ota myös pahakin päivä hyväksesi; sillä sen on Jumala luonut toisen kanssa, ettei ihminen tietäisi, mitä tuleva on.
Saarn. 7:29  Ainoastaan, katso, sen minä löysin, että Jumala on luonut ihmisen oikeaksi; mutta he etsivät monta taitoa.
Saarn. 12:1  Ajattele Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat, ja vuodet lähestyvät, koska olet sanova: ei ne minulle kelpaa;
Jes. 27:11  Hänen oksansa pitää murtuman kuivuuden tähden, niin että vaimot niillä valkeata tekevät; sillä se on ymmärtämätön kansa, sen tähden ei myös se, joka heidät tehnyt on, armahda heitä, ja joka heidät luonut on, ei ole heille armollinen.
Jes. 40:26  Nostakaa silmänne korkeuteen ja katsokaa, kuka ne kappaleet luonut on, ja vie edes heidän joukkonsa luvulla? kutsuu ne kaikki nimeltänsä? Hänen varansa ja väkevä voimansa on niin suuri, ettei häneltä mitään puutu.
Jes. 40:28  Etkös tiedä? etkös ole kuullut? Herra iankaikkinen Jumala, joka maan ääret on luonut, ei väsy eikä näänny; hänen ymmärryksensä on tutkimaton.
Jes. 41:20  Nähdä, tuta, ymmärtää ja huomata, että Herran käsi on nämä tehnyt, ja Israelin Pyhä on nämä luonut.
Jes. 42:5  Näitä sanoo Herra Jumala, joka luo taivaat, ja venyttää ne, joka levittää maan, ja hänen kasvonsa; joka kansalle, joka sen päällä on, hengittämisen antaa, ja hengen niille, jotka siinä käyvät.
Jes. 43:1  Ja nyt, näin sanoo Herra, joka sinun, Jaakob, loi, ja joka sinun, Israel, teki: älä pelkää; sillä minä olen sinun lunastanut; minä olen sinun nimeltäsi kutsunut, sinä olet minun.
Jes. 43:7  Kaikki, jotka minun nimelläni ovat nimitetyt, jotka minä luonut olen, valmistanut ja tehnyt minun kunniakseni.
Jes. 43:15  Minä olen Herra teidän Pyhänne, joka Israelin luonut olen, teidän Kuninkaanne.
Jes. 45:7  Minä joka teen valkeuden ja luon pimeyden, minä joka annan rauhan ja luon pahan; minä olen Herra, joka kaikki nämä teen.
Jes. 45:8  Te taivaat, tiukkukaa ylhäältä, ja pilvet satakoon vanhurskauden; maa avatkoon itsensä ja kantakoon autuuden, ja vanhurskaus kasvakoon myös. Minä Herra luon sen.
Jes. 45:9  Voi sitä, joka riitelee Luojansa kanssa, saviastia savenvalajan kanssa. Sanoneeko savi savenvalajalle: mitäs teet? et sinä osoita kättäsi sinun teossasi.
Jes. 45:12  Minä olen tehnyt maan, ja luonut ihmisen sen päälle; minä olen se, jonka kädet ovat levittäneet taivaan, ja antanut käskyn kaikelle sen joukolle.
Jes. 45:18  Sillä näin sanoo Herra, joka taivaan luonut on, Jumala, joka maan on valmistanut, ja on sen tehnyt ja vahvistanut sen, ja ei niin sitä tehnyt, että se olisi tyhjänä ollut, vaan valmisti sen että siinä asuttaisiin: Minä olen Herra, ja ei kenkään muu.
Jes. 49:5  Ja nyt sanoo Herra, joka loi minun äidin kohdusta itsellensä palvelijaksi, palauttamaan Jaakobin hänelle, ettei Israel hukkuisi: sen tähden olen minä kaunis Herran edessä, ja minun Jumalani on minun väkevyyteni.
Jes. 57:19  Minä olen luonut huulten hedelmän: rauhan, rauhan sekä kaukaisille että läheisille, sanoo Herra, ja olen heitä parantanut.
Jes. 65:17  Sillä katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan, ja entisiä ei pidä muistettaman, eikä mieleen johdatettaman.
Jes. 65:18  Vaan iloitkaa ja riemuitkaa iankaikkisesti niissä, kuin minä luon; sillä katso, minä luon Jerusalemin iloksi ja hänen kansansa riemuksi.
Jer. 10:16  Mutta Jaakobin osa ei ole sen kaltainen; vaan hän on se, joka kaikki luonut on, ja Israel on hänen perintönsä vitsa: Herra Seebaot on hänen nimensä.
Jer. 31:22  Kuinka kauan sinä tahdot eksyksissä käydä, sinä vastahakoinen tytär? Sillä Herra on jotakin uutta maalla luova, vaimon pitää miestä piirittämän.
Jer. 51:19  Mutta Jaakobin osa ei ole sen kaltainen, vaan hän on se, joka kaikki luonut on, (Israel on) hänen perimisensä valtikka: Herra Seebaot on hänen nimensä.
Hoos. 8:14  Israel unhotti Luojansa, ja rakensi temppeliä, ja Juuda teki myös monta vahvaa kaupunkia; mutta minä lasken tulen hänen kaupunkeihinsa, joka hänen huoneensa polttaman pitää.
Aam. 4:13  Sillä katso, hän on se, joka on tehnyt vuoret, ja luonut tuulen, ja ilmoittaa ihmiselle, mitä hänen puhuman pitää; hän tekee aamuruskon ja pimeyden; hän käy maan korkeuksien päällä; hänen nimensä on Herra Jumala Seebaot.
Mal. 2:10  Eikö meillä kaikilla ole yksi Isä? eikö yksi Jumala meitä luonut ole? Miksi me katsomme ylen toinen toisemme, ja rikomme sen liiton, joka meidän isäimme kanssa tehty oli?
Mark. 10:6  Mutta luomisen alusta on Jumala heidät luonut mieheksi ja vaimoksi.
Mark. 13:19  Sillä niinä aikoina pitää oleman sen kaltainen vaiva, jonka kaltaista ei ole ollut luomisen alusta, kuin Jumala luonut on, niin tähän asti, eikä tuleman pidä.
Mark. 16:15  Ja sanoi heille: menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Room. 1:20  Sillä hänen näkymättömät menonsa, nimittäin, iankaikkinen voimansa ja jumaluutensa nähdään hamasta maailman luomisesta, jotka ymmärretään niistä, jotka tehdyt ovat: ettei he taitaisi itseänsä syyttömiksi sanoa.
Room. 1:25  Jotka Jumalan totuuden ovat valheeksi muuttaneet ja ovat kunnioittaneet ja palvelleet enemmän luontokappaletta kuin Luojaa, joka on siunattu iankaikkisesti, aamen!
Room. 8:19  Sillä ikävä luontokappaleen ikävöitsemys odottaa Jumalan lasten ilmoitusta,
Room. 8:20  Että luontokappale on turmeluksen alle annettu, ei mielellänsä, vaan sen tähden, joka ne alle antanut on,
Room. 8:21  Toivossa, että myös itse luontokappale pitää turmeluksen orjuudesta vapaaksi tuleman, Jumalan lasten kunnian vapauteen.
Room. 8:22  Sillä me tiedämme, että jokainen luontokappale huokaa ja ahdistetaan aina tähän asti meidän kanssamme.
Room. 8:39  Eikä korkeus, eikä syvyys, eli joku muu luontokappale taida meitä Jumalan rakkaudesta erottaa, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme.
1. Kor. 15:44  Se kylvetään luonnollinen ruumis ja nousee hengellinen ruumis. Meillä on luonnollinen ruumis, on myös hengellinen ruumis.
1. Kor. 15:46  Mutta hengellinen ei ole ensimmäinen, vaan luonnollinen, sen jälkeen hengellinen.
2. Kor. 5:17  Sen tähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet.
Gal. 6:15  Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei ympärileikkaus eikä esinahka mitään kelpaa, vaan uusi luontokappale.
Ef. 2:10  Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut.
Ef. 3:9  Ja jokaiselle valkeuteen saattaisin, mikä osallisuus siinä salaisuudessa on, joka iankaikkisesti on salattu ollut Jumalassa, joka kaikki Jeesuksen Kristuksen kautta luonut on:
Kol. 1:15  Joka näkymättömän Jumalan kuva on, esikoinen ennen kaikkia luontokappaleita.
Kol. 1:16  Sillä hänen kauttansa ovat kaikki luodut, jotka taivaassa ja maan päällä ovat, näkyväiset ja näkymättömät, valtaistuimet ja herraudet, vallat ja hallitukset: ne ovat kaikki hänen kauttansa ja häneen luodut.
Kol. 1:23  Jos te muutoin uskossa pysytte perustettuna ja vahvana ja horjumattomana evankeliumin toivosta, jonka te kuulitte, joka on saarnattu kaikkein luontokappaleitten edessä, jotka taivaan alla ovat; jonka palvelijaksi minä Paavali tullut olen,
Kol. 3:10  Ja pukekaa päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.
1. Tim. 4:3  Ja kieltävät naimasta ja ottamasta ruokaa, jonka Jumala loi uskollisille kiitoksella nautittavaksi ja niille, jotka totuuden ymmärtäneet ovat.
1. Tim. 4:4  Sillä kaikki, mitä Jumala luonut on, on hyvää, ja ei ole mitään hyljättävää, kuin se kiitoksella nautitaan.
Hepr. 4:13  Ja ei ole yhtään luontokappaletta hänen edessänsä näkymättä, mutta kaikki ovat paljaat ja julki hänen silmiensä edessä, josta me puhumme.
Hepr. 11:10  Sillä hän oli odottanut sitä kaupunkia, jolla perustus oli, jonka rakentaja ja luoja on Jumala.
Jaak. 1:18  Hän on meidät synnyttänyt tahtonsa jälkeen totuuden sanalla, että me uutiset hänen luontokappaleistansa olisimme.
Jaak. 3:9  Sen kautta me kiitämme Jumalaa ja Isää, ja sen kautta me myös kiroilemme ihmisiä, jotka Jumalan kuvan jälkeen luodut ovat.
1. Piet. 4:19  Sen tähden ne, jotka Jumalan tahdon jälkeen kärsivät, antakoon sielunsa niin kuin uskolliselle Luojalle hyvissä töissä.
2. Piet. 1:4  Joidenka kautta meille ne suurimmat ja kalliit lupaukset lahjoitetut ovat, että te niiden kautta Jumalan luonnosta osalliseksi tulisitte, jos te katoavaisen maailman himon vältätte.
2. Piet. 2:12  Kuitenkin he niin kuin järjettömät luontokappaleet, jotka luonnostansa kiinni otettaviksi ja teurastettaviksi tehdyt ovat, pilkkaavat niitä, joita ei he ymmärrä, ja hukkuvat turmeluksessansa,
Juud. 1:10  Mutta nämä pilkkaavat niitä, joista ei he mitään tiedä; vaan mitä he luonnon kautta tietävät niin kuin muut järjettömät eläimet, niissä he turmeltuvat.
Ilm. 3:14  Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: näitä sanoo Aamen, uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luontokappaleitten alku:
Ilm. 4:11  Herra! sinä olet mahdollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman; sillä sinä olet kaikki luonut, ja sinun tahdostasi he ovat, ja luodut ovat.
Ilm. 5:13  Ja kaikki luontokappaleet, jotka taivaassa ovat, ja maan päällä, ja maan alla, ja meressä, ja kaikki, jotka niissä ovat, kuulin minä sille sanovan, joka istuimella istui, ja Karitsalle: siunaus ja kunnia, ja ylistys ja voima, iankaikkisesta iankaikkiseen.
Ilm. 8:9  Ja kolmas osa elävistä luontokappaleista meressä kuoli ja kolmas osa haaksista hukkui.
Ilm. 10:6  Ja vannoi sen kautta, joka elää iankaikkisesta iankaikkiseen, joka taivaan luonut oli ja ne, mitkä siinä on, ja maan ja ne, mitkä siinä on, ja meren ja ne, mitkä siinä on, ettei silleen aikaa enempi oleman pidä: