1.2.2017

KUINKA SAA SYNNIT ANTEEKSI

 
Suviseuroista 2016
Poimintoja Bibliasta 1776
 
Joh. 20:19-23
Kuin siis sen sapatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat juutalaisten pelon tähden, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille! Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran. Ja Jeesus taas sanoi heille: Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. Ja kuin hän nämä sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaa Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
(Biblia 1776)

Matt. 16:19
Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
(Biblia 1776)

JEESUS KRISTUS, JOKA ON MYÖS RAAMATUN KESKUS, OMIENSA JA PYHÄN HENGEN KAUTTA VALTAKUNASSAAN


Armoaurinko Kristuksen kasvoista


SYNNINPÄÄSTÖ, SYNNEISTÄ PÄÄSTÖ SISÄLTYY HYVIN MONIIN RAAMATUN ILMAISUIHIN YTIMENÄ JA SEN JULISTUS TAPAHTUU PYHÄSSÄ HENGESSÄ JA USKO TULEE KUULOSTA
Yleinen syntienpäästö, henkilökohtainen, sala- ja julkiripissä tapahtuva: Syntein päästö, Herran nimestä saarnaaminen, siunaus, Jumalan käsivarsi, kätten päälle paneminen (tarkoittaa myös puhujaksi asettamista), syntien anteeksiantamus, evankeliumin julistus, parannuksesta saarnaaminen Jeesuksen nimessä, avainten valta, veren priiskoitus, synneistä vapahdus, synneistä puhdistus, synneistä peseminen, jalkojen pesu, sauva,  tulinen hiili alttarilta, palvelijat pukivat tuhlaajapojan Kristuksen vanhurskauden vaatteella, armoaurinko, Kristuksen kasvot evankeliumissa, Jumalan lepytetyt kasvot saarnassa, hiljainen tuulen hymina/humu, elämän vesi, elämän leipä, Pyhän Hengen peso, henkikaste, parannuksen kaste, öljy ja viini (tarkoittavat myös Pyhää Henkeä) jne.
 
Jes. 33:24  Ja ei yhdenkään asuvaisen pidä sanoman: minä olen heikko; että kansalla, joka siellä asuu, pitää oleman syntein päästö.
Jeesuksen omalta/omilta, jolla/joilla on Pyhä Henki synninpäästön vastaanottaminen omalle kohdalleen on ahdas portti
 
Tällöin tapahtuu uudestisyntyminen, Jumala lahjoittaa uskon, rauhan ja ilon. Sillä omasta järjestään ja voimastaan ei voi edes uskoa, vaan sekin on Jumalan työ, lahja, Pyhän Hengen hedelmää. Ei ihminen voi edes vastaanottaa, ellei Jumala vaikuta tahtoa ja anna voimaa siihen. Ihmisen ei pidä vain vastustaa Jumalan tahtoa, vaan suostua sovintoon, jota ennen uskoneet tarjoavat evankeliumin/synninpäästön saarnassa. Kun ihminen ilmaisee, pyytää synninpäästöä, suostuu ottamaan vastaan synninpäästön ja hänelle julistetaan se, niin siitä jää todistus, että ihminen on uskonut, halunnut ottaa vastaan Jumalan armon evankeliumissa, Kristuksen asumaan uskon kautta sydämeensä.
 
Matt. 7:13  Menkää ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavea ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
Matt. 7:14  Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
Luuk. 13:24  Pyytäkää ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
2. Kor. 6:12  Ette ole ahtaalla meissä; mutta itse teissänne te ahtaalla olette.
Joh. 1:12 Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle, Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat.
Room. 1:16 Sillä en minä häpeä Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itse kullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin juutalaisille, niin myös kreikkalaisille.
1. Tess. 1:5 Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niin kuin te tiedätte, minkä kaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme.
Siis kun on itse ensin vastaanottanut ja uskonut Pyhän Hengen voimasta julistetun evankeliumin, jonka ydin on synninpäästö, ja saanut syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen, voi muille sitä julistaa Jeesuksen valtuuttamana seuraavin sanoin: Jeesuksen nimessä ja veressä ovat (usko) kaikki syntisi anteeksi. Katso myös: Sanamuodon raamatullisuus,  Parannus, Synnit, evankeliumi ja anteeksiantamus. Jumala on johtanut Pyhän Hengen kautta tänä aikana seurakuntaansa käyttämään tätä sanamuotoa. Oleellisinta ei ole sanamuoto, vaan että Pyhän Hengen omaava ihminen, hengellisesti elävä, julistaa sen. Kyllähän nykyisin ulkopuolella Jumalan valtakunnan julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä syntejä anteeksi, mutta sillä saarnalla eivät synnit lähde. Kuu on muuttunut vereksi, lain alla olevat hengellisyydet korostavat rakkautta, armoa ja Jeesuksen veri on saarnassa, mutta se on toinen evankeliumi, joka ei ole taivaasta lähetetty, älkäämme uskoko sitä!
1. Joh. 5:8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. 
Joh. 7:37 Mutta viimeisenä suurena juhlapäivänä seisoi Jeesus ja huusi, sanoen: joka janoaa, se tulkoon minun tyköni ja juokoon.
Matt. 18:20 Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
Ps. 36:9 Sillä sinun tykönäsi on elävä lähde, ja sinun valkeudessasi me näemme valkeuden.
Sananl. 10:11 Vanhurskaan suu on elämän lähde, mutta jumalattoman suun peittää vääryys.
Sananl. 13:14 Viisaan oppi on elämän lähde, Välttämään kuoleman paulaa.
Sananl. 14:27 Herran pelko on elämän lähde, että kuoleman nuora välttää taidetaan.
Sananl. 16:22 Viisaus on elämän lähde hänelle, joka sen saanut on, vaan tyhmäin oppi on hulluus.
Jer. 2:13 Sillä minun kansani tekee kahtalaisen synnin: minun, joka olen elävän veden lähde, he hylkäävät, ja kaivavat itsellensä kaivoja, kelvottomia kaivoja, joissa ei vesi pysy.
Joh. 4:14 Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoaa iankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään.
Joh. 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niin kuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
Ap. t. 11:14 Hän on sanova sinulle ne sanat, joiden kautta sinä autuaaksi tulet ja kaikki sinun huoneesi.
1. Piet. 1:23 Niin kuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoavaisesta, vaan katoamattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka iankaikkisesti pysyy.
Room. 10:6-8 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta on, sanoo näin: älä sano sydämessäsi: kuka tahtoo astua ylös taivaaseen? se on Kristusta tänne tuoda alas. Eli kuka tahtoo astua alas syvyyteen: se on: Kristusta kuolleista jälleen tuoda?Vaan mitä hän sanoo? Se sana on juuri sinun tykönäsi, nimittäin sinun suussasi ja sydämessäsi. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.
Joh. 6:68 Simon Pietari vastasi häntä: Herra, kenenkäs tykö me menemme? sinulla on iankaikkisen elämän sanat,
Luuk. 10:16 Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylen, se katsoo ylen minun; mutta joka minun katsoo ylen, hän katsoo ylen sen, joka minun lähetti.
2. Kor. 6:16 Eli kuinka Jumalan temppeli sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
Matt. 28:20 Ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Aamen!
Joka on uskonut evankeliumin, siitä jää todistus seurakuntaan, että on ottanut sen vastaan ja halunnut sen uskoa. Elävä usko ei jää tulematta julki ainakin yhdelle Jumalan lapselle.
Hepr. 11:5  Uskon kautta Enok otettiin pois, ettei hän kuolemaa nähnyt, ja ei ole löydetty, että Jumala hänen otti pois; sillä ennen kuin hän otettiin pois, oli hänellä todistus, että hän kelpasi Jumalalle.
Se johtaa sitten elämän parannukseen, luopumiseen synnistä, haluun taistella syntiä vastaan. Uskon hedelmänä käyttää myös rippiä, korjaa rikkomuksensa lähimmäisten kanssa ja tarvittaessa esivallan kanssa. Se johtaa rakkauteen Jumalaa, Hänen omiansa ja lähimmäisiä kohtaan ja tekoihin rakkaudesta ja puhtaasta sydämestä.
Joh. 12:42  Kuitenkin monta myös ylimmäisistä uskoivat hänen päällensä; vaan ei he Pharisealaisten tähden sitä tunnustaneet, ettei he olisi pannaan kuulutettu. 
Ap. t. 19:18  Ja tuli myös monta niistä, jotka uskoivat, tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.
Ap. t. 24:14  Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he eriseuraksi kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
Room. 10:10  Sillä sydämen uskolla me vanhurskaaksi tulemme, ja suun tunnustuksella me autuaaksi tulemme.
1. Tim. 6:12  Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, käsitä ijankaikkinen elämä, johonka sinä kutsuttu olet, ja olet tunnustanut hyvän tunnustuksen monen todistajan edessä.
1. Joh. 1:9  Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
Vaeltaminen kaidalla tiellä, ettei poikkea vasemmalle lihan saastaan ja/tai  oikealle hengen saastaan
2. Aik. 34:2  Ja teki oikein Herran kasvoin edessä, ja vaelsi isänsä Davidin teillä ja ei poikennut oikealle eikä vasemmalle puolelle.

PYHÄN HENGEN SAARNAVIRKA USKOON JO AUTETUILTA USKOON AUTETTAVILLE

2. Kor. 4:1-2  Sen tähden, että meillä sen kaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu, Vaan vältämme salaiset häpeät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitä julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
1. Joh. 1:3  Mitä me nähneet ja kuulleet olemme, sen me teille ilmoitamme, että teilläkin meidän kanssamme osallisuus olisi ja meidän osallisuutemme on Isän ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa.
Room. 1:17  Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.
 
Pyhän Hengen saarnavirka on kulkenut katkeamattomana ketjuna maailman alusta ja alkuseurakunnan ajasta tänne saakka. Pienillä lapsillakin on Pyhä Henki ja aina maan päällä on ollut elävä siemen, uskovia, joilla on Pyhä Henki säilynyt ja evankeliumin saarna, vaikka sanat ja sanamuodot ovat vaihdelleet. Vaikka yleistä synninpäästöä ei olisi aina ollutkaan eikä julistettu, on henkilökohtainen saarna uskosta uskoon ollut. Myös yleinen saarna Pyhässä Hengessä on herättänyt ja vaikuttanut uskoa. Laestadius sai Lapin Marialta Pyhän Hengen sydämeensä, jossa tapahtui synneistä päästö, vaikka Maria ei juuri kirjaimellisesti Jeesuksen nimessä ja veressä sitä julistanutkaan. Sanat mitkä Lapin Maria sanoi Pyhän Hengen voimasta auttoivat Laestadiuksen elävään uskoon ja Laestadius sai syntinsä anteeksi. Samoin Lutherin auttoi elävään uskoon ja saamaan synnit anteeksi hänen rippi-isänsä Johann von Staupitz sanat Pyhässä Hengessä. Staupitz neuvoi nuorta munkkia luottamaan Kristukseen.
Ristin ryövärille Jeesus sanoi seuraavasti:
Luuk. 23:43  Niin Jeesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.
Jeesuksen ei tarvinnut ihmisenä ollessaan sanoa Jeesuksen nimessä ja veressä, mutta tässä tapahtui synneistä päästö ja uskoon auttaminen, kun sanat oli Pyhässä Hengessä sanottu ja uskossa vastaan otettu.
Ap. t. 15:5-9  Niin nousivat muutaman farisealaisten lahkokunnassa, jotka uskoneet olivat, sanoen: he pitää ympärileikattaman ja käskettämän Mooseksen lakia pitää. Niin apostolit ja vanhimmat tulivat kokoon, tätä puhetta tutkimaan. Mutta kuin suuri kamppaus ollut oli, nousi Pietari ja sanoi heille: miehet, rakkaat veljet! te tiedätte, että Jumala kauan ennen tätä aikaa valitsi meidän seassamme, että pakanat piti minun suuni kautta evankeliumin sanan kuuleman ja uskoman.Ja Jumala sydänten tutkia todisti heille ja antoi heille Pyhän Hengen niin kuin meillekin, Ja ei tehnyt yhtään erotusta meidän ja heidän välillänsä, puhdistaen uskolla heidän sydämensä.
Tätä, jos mitä vastaan maailma ja sielunvihollinen tekee työtä, että se hämärtyisi, kuin suoraan Jumalalta ilman katkeamattomana ketjuna tapahtuvaa Pyhän Hengen saarnavirkaa voisi saada synnit anteeksi. Tuhlaajapoika koki Isän suun antoa palattuaan kotiin, mutta sai synnit anteeksi vasta kun palvelijat pukivat hänen päälleen Kristuksen vanhurskauden vaatteen. Siis julistivat sanat Pyhässä Hengessä, jossa tapahtui synneistä päästö, puhdistus ja tuhlaajapoika sai Pyhän Hengen, vaikka sitä ei suoraan sanotakaan, vaan kuvakielellä, vertauksella.
Toiset kohdat raamatussa selittävät ja täydentävät toisia kohtia. Uskovien omat kokemukset, miten todellinen rauha on saatu myös todistavat, tosin väärävanhurskaatkin todistavat miten he ovat saneet väärän rauhan. Kaikkia tapahtumia ei ole historiaan dokumentoitu ja dokumentointi ontuu. Elävän uskon omaavat ovat vainojen aikana toimineet luultavasti kuin "maan alla". Yksinkertaisista tavallisista ihmisistä ei historia välttämättä kerro mitään, eikä heidän keskellään tapahtuneesta hengellisestä elämästä. Maailma ei Jeesuksen omia kiitä, pikemminkin puhuvat vääristellen ja valhetellen pahaa.  Ne jotka epäuskoisesta tai väärävanhurskaasta maailmasta ovat ja sielunvihollisen omia, niitä maailma kiittää ja ylistää. Tosin uskovatkin voivat olla suosiossa joskus ja vääryyttä pahoitellaan.
Ihmisillä voi siis olla ja onkin väärä rauha ja ovat kuolleet pois uskosta
 
1. Tess. 5:3  Sillä kuin he sanovat: nyt on rauha ja ei mitään hätää, silloin kadotus lankeaa äkisti heidän päällensä, niin kuin raskaan vaimon kipu, ja ei he suinkaan saa paeta.
Luuk. 18:8  Minä sanon teille: hän auttaa heitä pian. Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?
Mark. 13:20  Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät.
Jaak. 1:15  Sitten kuin himo on siittänyt, niin hän synnyttää synnin; mutta kuin synti täytetty on, niin se synnyttää kuoleman.
Hes. 18:4  Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
1. Joh. 5:17  Kaikki vääryys on synti; on myös muutama synti ei kuolemaan.
Hepr. 10:24-27 Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme rakkaudesta ja hyvistä töistä, Ei antaen ylen yhteistä seurakuntaa, niin kuin muutamain tapa on, vaan neuvokaa teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän. Sillä jos me ehdollamme sitten syntiä teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enää yhtään uhria syntien edestä, Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on.
Ilm. 3:1  Ja kirjoita Sardin seurakunnan enkelille: näitä sanoo se, jolla ne seitsemän Jumalan henkeä ja ne seitsemän tähteä ovat: minä tiedän sinun tekos; sillä sinulla on nimi ettäs elät, ja olet kuollut.
Tällöin ei ole Pyhän Hengen saarnavirkaakaan enää kuolleella. Näin ne eriseuratkin syntyvät. Kun kuolleet julistavat toisilleen ja vaikka ripittäytyvätkin syntejä anteeksi he kaikki jäävät hengellisesti kuolleiksi, vaikka heillä olisi uskovaisten nimi ja eivät olisi uskoaan kieltäneet.
Matteus 25:1-13
Silloin pitää taivaan valtakunta oleman kymmenen neitseen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja menivät ulos ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli taitavaa, ja viisi tyhmää. Tyhmät ottivat lamppunsa, ja ei ottaneet öljyä mukaansa; Mutta taitavat ottivat öljyä astioihinsa, ynnä lamppunsa kanssa. Kuin ylkä viipyi, tulivat he kaikki uneliaiksi ja makasivat. Mutta puoliyönä tuli huuto: katso, ylkä tulee, menkää ulos häntä vastaan. Niin nousivat kaikki nämä neitseet ja valmistivat lamppunsa. Mutta tyhmät sanoivat taitaville: antakaa meille öljystänne; sillä meidän lamppumme sammuvat. Niin vastasivat taitavat, sanoen: ei suinkaan, ettei meiltä ja teiltä puuttuisi; mutta menkää paremmin niiden tykö, jotka myyvät, ja ostakaa itsellenne. Mutta kuin he menivät ostamaan, tuli ylkä. Ja jotka valmiit olivat, ne menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.Viimein tulivat nekin toiset neitseet, ja sanoivat: Herra, Herra, avaa meidän eteemme. Mutta hän vastasi ja sanoi: totisesti sanon minä teille: en tunne minä teitä. Valvokaa sen tähden, sillä ette tiedä päivää eikä hetkeä, jona Ihmisen Poika tulee.

ENSIN TULI KATOLILAINEN OPPI (mustat orhit), SITTEN LUTERILAINEN OPPI (valkeat orhit) POHJOLAAN, SITTEN MONIOPPISUUS (kirjavat orhit, väkevät orit) ?

Oikein uskovat, Jumalan ja Jeesuksen omien joukko, joilla on Pyhä Henki, joka tekee Jumalan sanan siemenen eläväksi, on ollut pieni kaikkina maailman aikoina. Se on ollut eri nimillä: Aabrahamin siemen, nasaretilaisten lahko, kristityt, -, -, -, hussilaiset, luterilaiset, pietistien ja herrnhutilaisten seassa, -, uuslukijalaiset, lestadiolaiset, vanhoillislestadiolaiset. Mustat, kirjavat, ekumeeniset opit eivät ole valkoista puhdasta oppia, jolla ihmiset pelastuisivat. Ihmisen järjelle on vaikea ymmärtää että, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Kuitenkin pelastuvien joukko on suuri, kun kaikkina aikoina elävässä, oikeassa, uskossa kuolleet, myös pienet lapset pelastuvat.
 
1. Piet. 3:20  Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.

Luuk. 13:23-24  Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille: Pyytäkää ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.

Room. 9:29  Ja niin kuin Jesaias ennen sanoi: ellei Herra Zebaot olisi meille siementä jättänyt, niin me olisimme olleet kuin Sodoma ja sen kaltaiset kuin Gomorra.

Aam. 8:12  Niin että heidän pitää juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään; heidän pitää juoksenteleman etsimään Herran sanaa, ja ei kuitenkaan pidä löytämän.
Jes. 6:13  Ja ehkä kymmenes osa siihen vielä jää, niin sekin taas hävitetään; kuitenkin niin kuin tammelle ja tuomelle jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemenellä kanto oleman.

Dan. 4:26  (4:23) . Mutta että sanottu on, että kanto kuitenkin juurinensa puulle jäämän pitää, niin sinun valtakuntasi pysyy sinulle, koska tuntenut olet taivaan vallan.
 
Luuk. 18:8  Minä sanon teille: hän auttaa heitä pian. Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?
Sakaria 6: 1-8 (Biblia 1776)
1 Ja minä taas nostin silmäni ja näin: ja katso, siellä olivat neljät rattaat, jotka lähtivät kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskiset vuoret.
2 Ensimmäisten ratasten edessä olivat ruskeat orhit, ja toisten ratasten edessä mustat orhit;
3 Mutta kolmansien ratasten edessä valkeat orhit, ja neljänsien ratasten edessä kirjavat, väkevät orit.
4 Ja minä vastasin ja sanoin enkelille, joka minun kanssani puhui: minun herrani, mitä nämä ovat?
5 Ja enkeli vastasi ja sanoi minulle: ne ovat neljä tuulta taivaan alla, jotka tulevat ulos, astumaan kaiken maan hallitsijan eteen.
6 Jossa ne mustat orhit, ne menivät pohjaa päin, ja valkeat noudattivat niitä; mutta kirjavat menivät etelää päin.
7 Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympäriinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja hän sanoi: menkää ja vaeltakaa maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.
8 Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.
Luuk. 17
23 Ja he sanovat teille: katso tässä, katso siellä: älkää menkö ulos, älkää myös seuratko.
24 Sillä niin kuin pitkäisen tuli taivaan alla leimahtaa ja paistaa kaikkein päälle, mitkä taivaan alla ovat, niin on myös Ihmisen Pojan päivänänsä oleva.
25 Mutta ennen tulee hänen paljo kärsiä ja hyljättää tältä sukukunnalta.
26 Ja niin kuin tapahtui Nooan päivinä, niin myös tapahtuu Ihmisen Pojan päivinä.
27 He söivät, joivat, naivat ja huolivat, hamaan siihen päivään asti, jona Nooa arkkiin meni sisälle, ja vedenpaisumus tuli ja hukutti kaikki.
28 Niin myös tapahtui Lotin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat, rakensivat.
29 Mutta sinä päivänä, kuin Loot Sodomasta läksi, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja hukutti kaikki.
30 Niin pitää myös sinä päivänä oleman, jona Ihmisen Poika ilmoitetaan.
31 Joka sinä päivänä katon päällä on, ja hänen kalunsa ovat huoneessa, niin älköön astuko alas niitä ottamaan. Ja joka pellolla on, niin älköön myös palatko takaisin.
32 Muistakaa Lootin emäntää.
33 Jokainen joka pyytää henkensä vapahtaa, hän sen kadottaa, ja jokainen joka sen kadottaa, hän saattaa sen elämään.
34 Minä sanon teille: sinä yönä ovat kaksi yhdellä vuoteella, yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään.
35 Kaksi ynnä jauhavat: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään.
36 Kaksi ovat kedolla: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään.
37 Ja he vastaten sanoivat hänelle: Herra, kussa siis? Niin sanoi hän heille: kussa raato on, sinne myös kotkat kokoontuvat.